Märke/tillverkare: Blixten, Carl Svenssons cykelaffär, Linneryd/Nymans Verkstäder Uppsala.
År: ca 1937.
Ramnummer: 915015.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "37".
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning: ASEA lykta modell 15 och ASEA dynamo typ 0.
Fakta om cykeln:
Förr hade nästan varenda liten by någon cykelhandlare eller reparatör som hade ett eget märke. På det tidiga 1900-talet kunde cykelns ram och kanske mindre detaljer var egentillverkad, men efterhand blev det vanligare att man köpte en ramsats med ett vevparti inmonterat. Sedan kompletterade man cykeln med hjul, skärmar, styre, sadel och andra delar som behövdes.
På 1920-30-talen och framåt blev det allt mer vanligt att köpa in en färdig cykel av någon större tillverkare och helt enkelt montera ett eget rammärke. Ibland kunde cyklarna vara gjorda efter märkesinnehavarens specifikationer avseende exempelvis lackering, randning och dekaler.
Denna cykel är ett bra exempel på hur man köpt in en standardcykel och därefter gjort den till sin egen med hjälp av eget märke. Rammärket kunde beställas efter en standardmall, eller om så önskades med egen design av någon märkestillverkare. En stor sådan var Sporrongs i Stockholm, ett mycket gammalt företag som fortfarande är verksamt och idag tillverkar bland annat medaljer, priser och knappar.
Cykeln i fråga är tillverkad av Nymans Verkstäder i Uppsala. Den bär många omisskännliga tecken från just Nymans. Bland dessa kan nämnas ramnumret och dess placering och typsnitt. Numret är instämplat i ramen under vevhuset, vilket Nymans gjorde fram till ungefär 1943-44. Sedan flyttades ramnumret upp till vänstra sidan av sadelramröret.
I juni 1937 hade man tillverkat cykeln som fick det löpande ramnumret 1000000. Man tillverkade ungefär 10000-15000 cyklar per månad vid denna tid, en siffra som är anmärkningsvärd med tanke på hur relativt få 30-tals cyklar som är kvar, det kan inte vara många promille som fortfarande existerar idag.
Andra tecken på Nymans som tillverkare är symbolerna på pedalplåtarna och sadellädret. Pedalplåtarna och flera andra detaljer är märkta med ett N i en cirkel. Den stiliserade cykeln som är inpräntat i sadellädret användes på sadlar och verktygsväskor.
Cykeln är utrustad med Torpedo-nav som är daterat 1937. Torpedo-navet var det enda nav Nymans använde vid denna tid. Husqvarna använde sitt eget Novo och Monark använde det tyska Victoria-navet.
På denna cykel är randningen är grön och guldfärgad, denna färgsättning användes inte på någon av Nymans egna märkescyklar, så den var förmodligen ämnad åt neutrala märken.
Cykeln är, för sin ålder, i ett relativt bra orenoverat skick. Bakskärmen ser lite konstig ut, den är något för kort och saknar det svängda avslutet som ibland kallas ankstjärt. Det verkar som någon kapat av en bit på den, kanske har den blivit skadat och man tyckte det var snyggast att helt enkelt kapa bort den skadade delen. Lite synd kanske, men det är en del av cykelns historia.
Kedjeskyddet har jag sett på andra cyklar, men troligen var det ett kedjeskydd som enbart Nymans använde. Oavsett hur det ligger till med det har det en mycket tjusig design!
Cykeln har haft någon form av skärmmascot monterad på framskärmen, det är bara en stång som finns kvar nu. Förmodligen har det varit någon form av vimpel i stången. Vimplar och flaggor var eftermarknadstillbehör och monterades inte från början.
Ursprungligen bör det suttit någon variant av neutral icke märkesbunden mascot, men det finns möjligheten att den inte haft någon alls när den var ny och att de vimplar eller mascotar som suttit där senare alla varit eftermonterade.
Som så många andra av mina cyklar är även detta köpt på en veteranmarknad, vilket innebär att jag inte har någon tidigare historia om den. Själva frontmärket Blixten från Linneryd finns i olika varianter, denna cykels märke är extra tilltalande då det har en snygg färgsättning.