Jag är en originalvän i själen, men tankar har i bland funnits på att bygga en cykel i retrostil, men av gamla delar. Jag har ibland fantiserat om hur jag skulle vilja att en cykel såg ut om jag var cykeldesigner på sent 30-tal, en period då cyklar var mycket vackra.
Jag hade inga konkreta planer på att bygga något, utan det var bara tankar som dök upp då och då. Sommaren 2015 åkte jag runt i Småland och besökte bland annat person vars släktingar hade haft en gammal cykelaffär som tyvärr tömdes på 80-talet. Personen berättade med gråten i halsen när han som tonåring hjälpte till att slänga massvis med nya cykel-och mopeddelar i containrar. Otroligt nog hade en helt ny emaljskylt med reklam för cykeln Bricent överlevt, den låg på vinden i kartong och hade helt enkelt missats då man tömde huset. Dessutom köptes broschyrer och annat smått och gott.
Med på köpet fick jag några rostiga cyklar i dåligt skick samt en tom ram av duplex-typ av märket Centrum, detta är ett märke tillverkat av Monark. Efter hemkomst packades grejerna upp, men ramen blev stående i verkstaden. Den visade sig vara krockad och bucklig, så tanken var att kasta den. Men en kväll när jag var ute i verkstaden kom plötsligt idén att göra ett custombygge av ramen. Eftersom den var tom och krockad innebar det att jag inte behövde ha dåligt samvete för att bygga om den, det var ju ingen fin originalram.
Jag gick upp på vinden och hämtade några skärmar, jag hade redan klart för mig att den skulle har framskärm med bred sida i nederkant, en modell som var populär kring åren 1928-35. Jag tog även med mig ett kedjehjul av en modell jag tyckte passade samt en framgaffel från en 40-tals Monark, utseendet med lameller tycker jag är tufft och passade till bygget. Så här såg det ut när jag la delarna löst i ramen och cykeln liggande på golvet:
Jag gillade utseendet och nu började ideérna komma om hur cykeln skulle se ut. Men innan jag gick vidare kontaktade jag en bekant som är mycket duktig på svetsning och plåt. Ramen hade krockats, vilket troligen var anledningen till att den var tom, den skulle säkert skrotats. Vi testade att sätta upp ramen i en stor svarv och helt enkelt böja styrhuvudet till de tunna duplexrören linjerade igen och styrhuvudets vinkel blev rätt. Det gick förvånansvärt lätt att få ramen rak igen, så nu var det bara att gå vidare med vilket utseende den skulle få.
En detalj som är viktig för utseendet är kedjeskýddet. Jag tänkte först ha ett vanligt halvtäckande i aluminium av 30-talsmodell, men sen gick tankarna till Rex och deras Duplex-modell som har heltäckande kedjeskydd, vissa årsmodeller i samma färg som ramen. Jag hade ett heltäckande kedjeskydd från en Husqvarna från tidigt 40-tal som jag tänkte använda som det var och lackera i ramens färg. Men efter att sett bilder på några amerikanska cyklar av typen streamliners och beachcruisers väckte tanken på att modifiera kedjeskyddet i denna stil. Även franska cyklar med vingformade kedjeskydd gav inspiration till någon form av vinge på kedjeskyddet. Så här såg det ut från början:
Nedan bilder på hur kedjeskyddets design växte fram. Jag modifierade bilder på det i Paint och kunde på så sätt leka lite med olika form utan att fysiskt kapa i kedjeskyddet.
Efter någon veckas funderande skred jag till verket och började kapa i kedjeskyddet. Efter att provmonterat det på ramen togs bit efter bit bort för att få till det rätta stuket. Det finns alltid en risk att råka kapa för mycket, det var lite nervöst, men jag tycker att jag lyckades få till en harmonisk design.
Kulörvalet var sen gammalt givet, den skulle bli någon form av rödlila metallic med kontrastfärg i silver. Jag köpte några billiga sprayburkar och provlackerade olika kulörer. Den färg jag gillade bäst lackerade jag kedjeskyddet, framskärmen och ramen slarvigt med. Det var ju inte finish jag var ute efter utan känslan av hur cykeln skulle se ut i denna färgkombination. Jag la inte ens tid på att slipa ner gammalt färg, vilket gjorde att när jag maskerade skärmen för att lacka silverfärgade fält följde lila färg med tejpen. Men detta väderbitna och slitna utseende gillade jag så mycket att jag övervägde att göra hela cykeln i ett patinerat utseende.
Till sist blev det ändå så att jag satsade på hög finish, det är väldigt kul att se hur bra man som amatör kan lackera med enkla medel. Det går att få till bra resultat bara man är noggrann.
Vis av erfarenheten byggdes cykeln ihop så att den blev körbar. Man vet aldrig hur delar passar eller om något behöver justeras, till exempel fick framgaffelns fästöglor för skärmen böjas för att passa den äldre framskärmen. Den kapades ner lite och slipades för ett snyggare utseende. Efter att cykeln byggts ihop gjordes vissa modifieringar, bland annat svetsades duplexrörens anslutning mot styrhuvudet igen för en renare look samt att en plåt svetsades fast bak sadelröret av samma skäl. Samma bekant som hjälpte mig med riktningen av ramen gjorde svetsjobbet, svetsa har jag aldrig varit bra på.
Jag gillar Nymans styrstabilisator, en konstruktion som med hjälp av en inbyggd fjäder i övre styrlagerskålen centrerar framhjulet. För att den skulle passa ramen sågades några små hack i styrhuvudröret, det var en ganska enkel operation och en modifiering jag verkligen uppskattar, det ser propert ut när framhjulet alltid är centrerat vid parkering.
Valet av delar föll på plats efterhand, en del letade jag efter mer systematiskt på veteranmarknader och hos andra cykelsamlare, vissa delar hade jag liggande. Jag ville att cykeln skulle ha riktigt frontmärke i metall, men med neutralt namn. Jag hade ett runt Cyklon-märke i bra skick och ett avlångt frontmärke med samma text som var skadat i den ornamenterade nederdelen. Jag gillade det märket och ville ha ett i renoverbart skick, så jag kontaktade en märkessamlare som hade ett likadant i bra skick som jag fick köpa. Tanken kom tidigt att montera det runda märket i kedjeskyddet och det ornamenterade på styrhuvudet. Jag fick då idén att försöka göra något med det trasiga märket. Jag sågade därför ut den runda delen så att det såg likadant ut som det andra runda märket. Det märket blev sen till överdel till den ringklocka cykeln har. Själva ringklockeskålen är från 20-talet, men hade mycket grova repor på toppen, troligen för att någon vänt upp och ner på cykeln den satt på, vilket repat den mot marken. Men det var bara bra, då kunde jag även använda denna del utan dåligt samvete. Skålen planslipades och efter målning epoxilimmades märket fast på spacklades med en tunn rand av spackel som slipades och målades. Innan dess hade alla delar förnicklats i mitt eget förnicklingsbad.
Själva målningen av alla märkena var en pärs, jag försökte olika tekniker, men bäst blev att måla dit färg med pensel och skrapa bort överskott av färg med nagel efter att det torkat. Jag använde 1-komponents sprayburksfärg som blandats till lagom viskositet och med en skvätt 2-komponents klarlack och härdare för att det skulle bli mer slitstarkt. Jag inspirerades av amerikanska cyklar som ofta hade färgglada frontmärken förr, en vanlig färgkombination var de amerikanska färgerna blå, röd och vit som är rätt iögonfallande.
I januari 2016 var det dags att slipa ner hela ramen inför grundlack. Det gick ganska lätt med vanlig roterande stålbortse och avslutande putsning med sandpapper, så jag tyckte inte blästring behövdes.
Det blev sedan gott om tid under vintern att leta igenom tusentals färgprover hos en färgfirma och sedan slutgiltligt bestämma hur ränder och kontrastfärger skulle läggas. I juli 2016 när temperaturen var lagom grundlackerades alla delarna i vår carport där en lackbox byggts upp med presenningar. Det kan tyckas vara primitivt och undermåligt, men eftersom grundlacken skulle slipas innan topplack var lackboxen fullgod, eventuella dammkorn försvinner ändå.
Ett par dagar efter grundlacken härdats och slipats kunde topplacken läggas. Den lackerades i samma lokal, men lokalen hade förbättrats och gjorts mer tät samt med förbättrad belysning. Det var lite nervöst när topplacken skulle läggas, det ställer ju helt andra krav än när en grundlack ska läggas, det finns inte utrymme för misstag med en metallic topplack. Inga större missöde inträffade och det blev endast någon mindre rinning på ett dolt ställe som senare kunde slipas bort.
Efter några dagars härdning började det roliga, men ack så tidskrävande arbetet med att lägga kontrastfält i silver på ramen, kedjeskyddet och skärmarna accentuerat av ränder i svart och guld. Jag började med skärmarnas silverfält, vilket enkelt kunde målas med hjälp av Finesse pinstriping tejp, en fantastiskt bra produkt med färdigutskurna ränder som läggs på som en stencil. Denna tejp, men med smalare bredd användes på alla andra ränder, utom vid svängda ytor där jag använde 3M:s blå pinstriping tejp. Alla dessa färger lackades med en airbrush-spruta, inomhus i mitt garage.
Det mesta gick bra utom silverfältet på ramen som fick lackeras om på grund av oförklarligt lacksläpp. Trots noggrann rengöring med lösningsmedel innan lackering var det något kvar som påverkade vidhäftningen. Jag har ofta hört att det är näst intill omöjligt att lackera om en metallic utan att man ser färgskiftningar mot tidigare färglager, men med airbrush var detta inga som helst problem. Enbart delar av kontrastfältet på ramen är omlackerat och jag kan inte se var trots att jag vet vilket område jag lackerade om. Airbrush är verkligen ett superbt verktyg för små ytor, dessutom färgsnålt när man bara ska använda så lite färg som i detta fall.
Genom att jag fick maskera stora ytor när en rand skulle läggas tog det väldigt lång tid innan allt blev klart. Jag höll nog på ett par månader några timmar per kväll och kanske 3-4 dagar per vecka, maskering är som sagt väldigt tidskrävande, sen ska ju färgen blandas och verktyg rengöras. Trots allt jobb var det fantastiskt roligt att göra, det är en underbar känsla att få se slutresultatet med alla ränder.
Sedan var det dags att applicera dekalerna, det är gamla oanvända vattendekaler som användes av cykelfirmor som renoverade cyklar förr. Gamla dekaler är ofta mycket sköra och ramlar sönder vid blötläggning, därför klarlackades de med ett tunt lager klarlack för att stabilisera dem. Bokstäverna som bildar ordet "Cyklon" på ramröret är lösa bokstäver som man satte dit på ramen bildande ägarens namn. Det var rätt pilligt att få dem hyfsat rakt, men väl värt besväret, det lyfter cykelns utseende mycket med snygga dekaler.
Sent i augusti var det dags att klarlacka alla delar, hör och häpna gjordes det utomhus under bar himmel, den var en dag som var helt vindstilla utan några insekter i luften. Faktum är att jag enbart fick mikroskopiskt med partiklar i lacken, alla delar slipades och polerades med rubbing efter att klarlacken härdats, så det var inget problem med damm. Men det var lite dumdristigt att lacka ute, kanske inget man gör på en bil.
Nu kunde monteringsjobbet påbörjas, av delar som tidigare valts byttes vissa ut för att få ett annat utseende. det är alltid kul att experimentera med olika stuk. En sak som är viktig, men som kan göra lite ont i själen, är att man bör slipa ner lackeringen där delar ska gängas eller monteras in i ramen, till exempel lagerskålar och styrlagerskålar. Om man inte gör det är det stor risk att lacken spricker. Det som slipas ner ser man inte när allt är ihopmonterat.
Den 28 november 2016 var den äntligen färdig! Nedan följer bilder tagna i olika ljus och årstider, den lila kulören ser annorlunda ut beroende på ljuset. Efter bildspelet redovisar jag vilka delar och färger jag använt, kan vara intressant för den som vill bygga något liknande.
Lackering: Grundlack är Hagmans epoxi CA, topplack är Glasurit 55. Den rödlila kulören är Toyota Magenta Metallic, färgkod 3M2, med inblandning av lite finkornig röd flake. Silverfärgen är Toyota Light Grey, färgkod UCAA0. Randningsfärgen i svart och guld är 1 Shot pinstriping färg med en skvätt härdare. Klarlacken är Tikkurila Temadur. Dekalerna är NOS gamla vattendekaler ”Svenskt Fabrikat ” på ramröret i silverfält. Dekalen på bakskärmen är från samma typ av dekal där enbart vingarna använts. Texten ”cyklon” består av NOS vattendekaler i form av lösa bokstäver .
Ram: Centrum (Monark) Duplex från ca 1951. Nedre delen av bakre kedjeskyddsfästet, främre kedjeskyddsfästet samt pakethållarfästet är bortkapat. En plåtbit är insvetsad i ramen nedanför sadelstolpen. Ramen är svetsad och delvis igenlagd med en plåtbit där de tunna duplexrören ansluter mot styrhuvudet. Nya hål är borrade för Cyklon frontmärke, de gamla är igensvetsade. Modifierat styrhuvudsrör för att Nymans framgaffelstabilisator ska passa. Hylsa för stöd är bortkapad. Hål för pakethållare och skärmknaster igensvetsat utom på höger sida. Buckla i det nedre ramröret är igensvetsat. Fäste på ramen för framskärmsfjäder bortkapat.
Gaffel: Lamellgaffel Monark, 40-tal. Böjda och kapade fästöron för att passa framskärmen.
Hjul: Nymans rostfria fälgar med rund profil från en Crescent 1958. De har slipats och höglanspolerats av mig och riktats av en skicklig hjulbyggare.
Kedjeskydd: Modifierat Husqvarna i plåt från tidigt 40-tal. Kapat och försett med Cyklon-märke.
Framskärm: 1930-tals modell med sidoskydd.
Bakskärm: Av 1920-talsmodell
Baknav: NOS Torpedo från 1950-talet
Framnav: NOS från 1950-talet.
Lykta: Bosch lyxmodell från 30-talet, strålkastarhuset är omkromat och reflektorinsatsen är NOS.
Bakreflex: Kattöga "WS" från 1920-30-tal.
Sadel: Spännlädersadel "Wrights" från 60-talet
Pedaler: NOS 70-tals, troligen från Tyskland eller Östeuropa.
Vevparti: NOS Nymans vevarm från 50-talet, kedjehjul "Fram" från 30-40-talet.
Handtag: Röda genomskinliga plast från 50-talet. Klarlackade med flake inblandat.
Ringklocka: Från 1920-talet, modifierad med ett Cyklon-märke, förnicklad och målad.
Frontmärke: "Cyklon" från 1930-talet, förnicklat och målat.
Skärmmascot: Allmän modell "Vinge" från 30-talet. Underdelen är en del av en skärmmascot från Crescent 1930-tal. Båda delarna har lackerats i samma färger som frontmärkena och ringklockan.
Framgaffelstabilistator: Från Nymans, 50-tal.
Styre: Nytillverkat, köpt Classic-cycle.de,Tyskland. Styrstolpe NOS 30-tals racermodell.
Däck: Köpta från Classic-cycle.de,Tyskland
Övrigt: Klämmorna till bakre skärmstagen är laserskurna i rostfritt, gjordes ursprungligen för att passa kedjeskydd till 30-tals Crescent herrcykel. Klockan på styret är nytillverkad och köpt på E-bay. Ventilhattarna med kedjor och däcken med vit sida är köpta från Classic-cycle.de i Tyskland.