År: 1940.
Ramnummer: 1355024.
Hjul: 28", 635 mm, rostfritt stål.
Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "40".
Skick: Orört originalskick.
Tillbehör/utrustning: Bosch strålkastare J80 och Bosch dynamo WMB.
Fakta om cykeln:
Jag låter personen jag köpte cykeln av berätta dess historia, hans moster Gerda var första ägaren:
"Cykeln är inköpt av modisten (hattmakare) Gerda Gustafsson, född 1899 och då boende i Uddevalla. Troligen lärde hon sig inte cykla, så den blev stående. Den verkar vara tillverkad 1940 och troligen köpt då från Edgar Jansson som hade cykelaffär på Norra Drottninggatan i Uddevalla.
Efter henne död 1954 stod den kvar i källaren i föräldrahemmet och fanns där till den hamnade i vår källare. Någon gång var det meningen att en släkting skulle låna den och troligen var den på verkstad för att byta slangar ( detta är osäkert). Men det blev inte något med cyklandet, så den blev kvar i källaren."
Skicket är förstås fantastiskt, man häpnar över att den klarat sig så bra. Även om en cykel är oanvänd är det ingen garanti för nyskick, det krävs ju dessutom att den förvaras torrt och inomhus under väldigt lång tid. Denna cykel har allt vad man kan önska sig ut av en referenscykel, den har fortfarande kvar originaldäcken med mycket lite slitage på, de fortfarande mjuka och helt utan sprickor. Den har rostfria fälgar, vilket var ett fabriksmonterat val, det är rätt ovanligt med detta tillbehör.
Intressant att notera är att den har vita pedalgummi, grå handtag och svarta däck, det sistnämnda typiskt för cyklar från krigsåren. Olika leverantörer är väl troligen anledningen. En annan kul detalj är att den inte har någon fjäder för belysningskabeln, den kom på marknaden några år in på 40-talet och denna cykel har alltså inte haft någon sådan från början och ska inte heller ha det om man ska vara korrekt för året 1940. Jag och många andra brukar eftermontera sådana av praktiska skäl, men denna cykel är ett viktigt tidsdokument, så någon fjäder kommer inte monteras. Lite hoppas jag våga använda cykeln ändå, den mår nog bäst att få rulla några kilometer då och då.