Hermes 1944 damcykel

Märke/tillverkare: Hermes/ Tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

Årca 1944.

Ramnummer1680848.

Hjul28", 635 mm.

BaknavTorpedo, årtalsstämplat "44"

Skick: Originalskick, rekonditionerad, vissa felaktiga delar har blivit bytta.

Tillbehör/utrustning: Samtida lykta och dynamo av märket Bosch.

Fakta om cykeln:

Jag såg en annons sommaren 2015 om ett flertal äldre cyklar i Båstad, priset var lågt för allihop, så jag ringde och köpte dem osedda. Det var bland annat en grön Monark damcykel från 1948, en rostig Crescent damcykel från 1951, en King flickcykel från 1951, en tysk minicykel från 70-talet och denna Hermes från 1944. Monarken och Crescenten blev reservdelsobjekt, minicykeln fick ett av barnen och flickcykeln såldes vidare. Hermes-cykeln var finast och mest orörd och med ovanlig färgsättning, så därför bestämde jag för att lägga ner en del tid på den.

Den var i stort sett i originalskick, men originalfärgen som är beige med brunröd randning och ornament, var mycket smutsig och den såg mer gul ut än beige. Som jag så oftast gör med mina cyklar så monterade jag ner den i molekyler, så att rengöring, putsning och smörjning kunde ske. 

När man försöker använda lackrengöring på gamla lacker kan följande saker saker ske: Antingen händer inget alls hur mycket man än gnider. Fortsätter man ändå kan man råka polera genom lacken och förstöra den. Men har man tur så kan originalnyansen komma fram. I detta fall svarade lacken bra på rengöringsmedlet, varför jag fortsatte att rengöra. På vissa partier var lacken svår att få ren, det tog många timmar att få den bra. Men det blev en helt annan lyster och ett helt annat intryck av cykeln när den blev färdig. På bilderna ser den nästan rosa ut, beige är en färg som förknippas med brun, men som faktiskt drar åt det gula och rosa hållet. När cykeln var genomgången fick den ett kjolnät i passande färger monterat, det förhöjer utseendet mycket.

Cykeln är utrustad med Nymans framhjulsspärr och den speciella inbyggda bakmonterade verktygslådan i plåt, båda dessa finesser kom 1942. 1948 kom en ny lösning på problemet med framhjul som slog runt vid parkering, nämligen den automatiska framhjulsstabilisatorn. Se fliken " Vega 1948". Verktygslådan ersattes 1946 av en ny modell inbyggd under pakethållaren.

Det enda historia jag vet om cykeln och de andra som jag köpte med för den delen, är att de kommer från ett sommarstugeområde och där gästerna lämnat kvar dem. Trots att denna Hermes är något patinerad är ett öde som övergiven sommarstugecykel lite onödigt, den tjänar bättre som entusiastcykel.