Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna
År: ca 1909.
Ramnummer: 61840.
Hjul: 28", 622 mm.
Baknav: Fast nav.
Skick: Äldre renovering, ej original utförande.
Tillbehör/utrustning:
Cykeln är inköpt på en veteranmarknad, dess tidigare historia är okänd. Den har utsatts för en ganska dålig renovering, lackering och randning är inte så bra gjort och inte heller enligt originalutförande.
Enligt 1909 års katalog ska skärmar och fälgar vara rödbruna (sannolikt träimiterade) och med guldränder. Vid renoveringen har man nog halvhjärtat försökt likna originalet. Se mina andra cyklar Vesta och India, för hur lackeringen troligen sett ut från början.
Ovanligt är att den har fast nav, detta var sista året man kunde få det, det var ju omodernt redan då, eftersom frihjulsnavet slagit igenom på allvar vid denna tid. Genom att välja bort frihjulsnavet sparade den ursprungliga köparen 17,50 kr. Förmodligen såldes mycket få cyklar med fast nav vid denna tid.
1908 introducerade Husqvarna sitt egentillverkade frihjulsnav kallat Rapid 100. I 1909 års katalog skriver man att man redan hunnit tillverka 13000 exemplar.
Rapid 100 ersattes av Rapid 1000 ca 1913, det har lite mindre navhylsa och är inte så grovt i utförandet som föregångaren. Rapid 1000 levde kvar till 1927, då Novo presenterades.
På framgaffeln har någon monterat fotstöd, de användes då pedalerna roterade fort i t.ex nedförsbackar så att man inte tappade fart. Men en damcykel ska egentligen inte ha sådana, det lär ha ansetts mycket opassande för en dam att sätta upp fötterna på det viset.