Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna
År: ca 1912.
Ramnummer: 86389.
Hjul: 28", 622 mm. Vulstfälg modell Continental.
Baknav: Utbytt till New Departure, original är Rapid.
Skick: orört originalskick, förutom bytta hjul eller nav.
Tillbehör/utrustning:
Fakta om cykeln:
I augusti 2018 fick jag ett tips av en cykelkompis om en gammal cykel till salu på nätet. Annonsen var kortfattad och bilden var dålig, den visade en cykel upphängd på en vägg. Men priset var modest, så jag tänkte att det kunde vara värt en chansning, jag kunde ana att det var en Husqvarna från 10-20-talen. Då cykeln var i Gränna bad jag en annan närboende kompis att köpa den åt mig. Efter köpet fick jag fler bilder och förvånades över det välbevarade skicket. Ibland ska man ha tur, det är ju en del av charmen i denna hobby.
Efter en tid hade jag möjlighet att ta hem den och titta lite närmare på den. Det som förbryllade mig är att den har New Departure-nav, vilket Husqvarna aldrig hade. Men randningen såg helt original ut, varför skulle något bytt hjul? Den mest troliga svaret kom när jag monterade ner cykeln. Framgaffeln visade sig vara krokig i gaffelrörets infästning, så troligen har cykeln krockats och man har bytt framhjulet. Men då navet rent utseendemässigt är fel och mera matchar ett New Departure-nav verkar man även har bytt baknavet. Studerar man ekrarna noga ser man att vissa är något för korta då man skymtar ekrarnas gängor vid ekernippeln. Det kan ju tyckas konstigt att lägga ner tid och pengar på att byta nav, men man ska veta att förr var arbete billigt, att ekra om ett hjul var inget ovanligt, tänk så många cyklar som på 10-talet uppgraderats från fast baknav till frihjulsnav. Om det inte är rent estetiska skäl till att även baknavet bytts kanske originalnavet skadats vid olyckan eller kanske till och med orsaken till olyckan, något gick kanske sönder i navet och orsakade kraschen? Det får vi aldrig veta, men man kan alltid fundera.
Framgaffeln hade riktats, men inte tillräckligt bra, det gick knappt att vrida styret vid inköpet. Jag har riktat lite till, så nu är cykeln körbar, men skulle nog behöva lite riktning till, den går lite kärvt i styrningen om man svänger hjulet runt. Men det märks inte vid normal körning. Cykeln är helt klart trevlig att åka på, hög ram och smalt styre brukar vara lite speciellt, men i detta fall är det angenämt att fara fram i skogarna.