Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.
År: ca 1940.
Ramnummer: 594697.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Novo.
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning: Strålkastare Bosch J80.
Fakta om cykeln:
Ofta har köpare och säljare rätt olika uppfattningar om ett föremåls skick. Jag köpte denna cykel för ca 15 år sedan, då var fortfarande Gula Tidningen ett verktyg i sökandet efter veterancyklar, Blocket var okänt för mig då.
I den korta radannonsen utan bild stod bland annat: "Mycket fin orörd Husqvarna damcykel från 30-talet säljes. Pris 900 kr" Detta lät ju mycket bra, jag ringde säljaren omedelbart som intygande att den var mycket fin och att den bara var lite rostig. Cykeln var i Malmö, vilket innebar en resa på knappt 10 mil enkel väg.
När jag fick se cykeln blev jag besviken, det var ju förvisso orörd, men ytrostig, mer än jag förväntat mig från beskrivningen.Dessutom var den ju från 1940, fast det upptäckte jag inte förrän långt senare. Men säljaren stod på sig och hävdade att den var fin för sin ålder.
Nåja... När man kört så långt vill man ju inte köra hem tomhänt. Så det blev köp i alla fall, jag var i alla fall glad för att rammärket och skärmmascoten var kvar! Jag försökte pruta med tanke på skicket, men se, det gick inte alls, säljaren sa att han hade avvärjt massa köpare för min skull, så jag fick vackert betala de 900 kronorna...
Väl hemma blev det endast några varv runt kvarteret och senare samma sommar en kortare tur. Sedan har den stått undanställd, mest för att jag har lite svårt för Novo-navets egenheter.
Bromsarna är vanligen svaga på dessa nav, vissa interna delar är ofta utslitna och är idag mycket svåra att hitta. På alla cyklar med Novo-nav jag äger eller har ägt har det ofta varit en viss fördröjning från att man trampar runt pedalen tills hjulet börjar driva, det är likadant när man bromsar. Det känns lite otäckt att cykla när det är så. Jag vet inte om det beror på själva konstruktionen eller om det beror på slitage av vissa navdelar.
Cykeln får i alla fall komma ut lite nu då min fru valt denna som sin sommarveteranbrukscykel.
När det gäller Husqvarna så är det det enda svenska cykelmärke där det finns en ramnummerförteckning bevarad. Du kan hitta den under fliken "Ramnummerförteckning Husqvarna"
Ramnumret anger att 1940 som tillverkningsår, men det är osäkert om det är hela cykeln som avses eller enbart ramen. Cykeln är i alla fall enligt 1940 års specifikation, 1941 standardmonterades pakethållare med inbyggd verktygslåda i plåt och framhjulsspärr som håller hjulet rakt vid parkering, denna utrustning finns inte på min cykel.
1940 erbjöds många färgstarka kulörer, bland annat röd, blå, ljusgul och denna gröna nyans som heter nr 49. Trots det något dåliga skicket är jag glad för att den är relativt orörd och bara saknar original verktygsväska och kjolskydd.
Cykeln har sålts vidare till en Husqvarna-entusiast sommaren 2014.