/

 

Husqvarna 1941 herr modell 311

Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna

År1941.

Ramnummer: 669227.

Hjul: 28", 635 mm. 

Baknav: Novo.

Skick: orört originalskick, förutom bytt styre och styrstolpe.

Tillbehör/utrustning: 




Fakta om cykeln:

 I maj 2018 fick jag ett mail med erbjudande om att köpa en cykel. Det händer ju rätt ofta, men jag hajade till när det stod att cykeln var inköpt 1941, knappt använd och med garantibeviset kvar! Självklart blev jag intresserad. Efter lite bilder stod det klart att detta var en cykel som bara måste ingå i samlingen. Cykeln fanns i Göteborg, säljaren var sonen till den första ägaren. Att cykeln var lite använd stod klart rätt omgående, det allmänna skicket och det faktum att originaldäcken satt på, dessutom i ett fantastiskt skick helt utan sprickor, var häpnadsväckande.

Lång tids förvaring i lite fuktig miljö hade dock gjort att mycket av kromet var rostigt. Man vill ju behålla originalskick så långt det går, men då framför allt styret och styrstolpen var mycket dåliga valde jag att byta dem. De är ju lite i blickfånget och det gör mycket för utseendet på en i övrig fin cykel om de är mycket rostiga. Jag hade tur, för bara ett par veckor efter inköpet av denna cykel dök det upp en blå likadan cykel som hade dålig lack men bra krom, så då kunde jag ta styre och styrstolpe från denna cykel och i alla fall få originalmodell.

Som vanligt monterade jag ner cykeln för rengöring, putsning och smörjning. Cykeln är tyst och skrammelfri att åka på, men i ärlighetens namn något tungkörd. Husqvarna hade en rad finesser vid denna tid, bland annat verktygslåda i plåt som var inbyggd och låsbar, fjädrande framgaffel, styrlås för att låsa fast framgaffeln vid parkering och stöd i ramens färg som standard. Trevliga detaljer, men de väger ju en del. Intressant att notera är att kedjeskyddet är av silverlackerad stålplåt, detta beror på aluminiumbrist under andra världskriget. Året innan var samma modell av kedjeskydd i aluminium, men sen tog nog lagret slut.

Efter andra världskriget introducerade Husqvarna sin Lätt-serie, kanske som ett svar på kritik om tunga cyklar. Hursomhelst, det är en mycket vacker cykel och man glider fram majestätiskt med överblick över den långa framskärmen med den vackra mascoten.