Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.
År: ca 1955.
Ramnummer: H391883*.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Novo 3-speed.
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning: Tidsenlig strålkastare och dynamo av märket Bosch.
Fakta om cykeln:
När man har turen att hitta en välbevarad och orenoverad cykel i originalskick är det en speciell känsla man känner. Har man dessutom den osannolika turen att hitta en snart 60 år gammal cykel som knappt blivit cyklad på, ja då går man verkligen i taket av glädje!
Detta gäller denna Husqvarna, skicket är nästan overkligt bra. Bakgrunden till inköpet är att jag blev kontaktad av en kvinna som berättade att hennes far, som haft cykelaffär i Gnosjö, avlidit och att den gamla affären nu skulle tömmas. Självklart var jag mycket intresserad av att få reda på vad som dolde sig där, men det dröjde ett tag innan jag fick tillfälle att åka dit. Väl på plats fanns det massor med cyklar, mestadels renoverade cyklar från 20-30-talet, men även ett antal orenoverade cyklar, allt i från rostiga vrak till cyklar i fint bruksskick. Det fanns även flera gamla ramar, bland annat två Husqvarna från 1907 som jag tog hand om.
Bland de riktigt intressanta cyklarna var bland annat den nämnda Husqvarnan, en mycket fin orenoverad Crescent dam från 1929 (se flik), en Husqvarna dam från 1939, och en Hermes herr från ca 1934, de båda sistnämnda i hyfsat skick.
Jag såg omedelbart att skicket på Husqvarnan var ut över det vanliga, men det var inte förrän jag kom hem och granskade den närmare som jag såg hur fin den var. Många detaljer är så välbevarade att det verkar som cykeln inte rullat på vägarna särskilt många år.
En detalj som genast stack ut var kedjeskyddet. Min första tanke var att någon satt på ett fult kedjeskydd från 70-80-talet. Men de svetsade fästena i ramen passade perfekt i kedjeskyddet. Dessutom visste jag att Husqvarna använde mycket av det nya material plastic på 50-talet, verktygslådan, handtaget och bakreflexen kallad Radarögat var alla i detta moderna material. Kunde det vara så att kedjeskyddet var original? Designen påminner en del av de kedjeskydd av aluminium som jag sett på andra Husqvarna-cyklar från 50-talet.
Jag ringde upp en god vän och tillika nestor på Husqvarna-cyklar, nämligen Jan Roos. Han berättade att just 1955 kom Husqvarna med kedjeskydd av plast och att de var mycket ovanliga då nästan alla spruckit sönder och bytts ut. Endast modeller med växel hade plastkedjeskydd. Mycket få cyklar har kvar denna typ av kedjeskydd i dag, cykeln är väl därför att betrakta som sällsynt i ordets rätta betydelse.
Handtagen misstänktes också vara bytta, varför man skulle ha gjort det på en så lite använd cykel är en gåta. De är plasthandtag av modellen som var vanlig på 60-70-talet, i tunn plast tillverkad av ABC i Kungälv. Jag har bytt handtagen till den typ som Jan sa var original på dessa cyklar, nämligen plastklädda handtag av expandertyp med trähylsa och rundad handtagsände.
Senare lyckades jag hitta en broschyr från 1955 som avslöjar att handtagen ska vara bruna av expandertyp. Cykelns modellnamn är 602 och kulören nr 99. Den är utrustad med ett 3-växlat NOVO-växelnav. Navet kom först som 2-växlat omkring 1950, 1955 kom även en 3-växlad variant.
Verktygslådan innehåller förutom verktyg och originalpump i nyskick även ett ej ifyllt garantibevis. Det är fantastiskt att ha det kvar, det är nog inte så vanligt.
Jag har cyklat en bit med cykeln, den är tyst och skrammelfri. Växeln växlar mjukt och perfekt. Det är något speciellt med fina orenoverade cyklar!