År: ca 1943.
Ramnummer: 264721.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "43".
Skick: Äldre så kallad fabriksrenovering.
Tillbehör/utrustning: Tidsenlig strålkastare Bosch J 80 och Bosch dynamo WMA.
Cykeln är kompletterad med original skärmmascot, tidsenlig belysning, pump och lås. Ett för tiden passade styre samt handtag har också monterats. Framtida forskning får visa om styret och handtagen är enligt originalutförande, man får titta på orörda cyklar och jämföra. Katalogernas information är inte så tydlig på denna punkten.
Cykeln verkar vara lite använd, det är lätt och behaglig att cykla på. Den har kompletterats med baklykta, vilket gjort att originalreflexen fått stryka på foten, men eftersom lyktan är i så fint skick och snyggt monterad får den sitta kvar, det är också en del av cykelhistorian.
Fälgarnas randning stämmer inte överens med skärmarnas, detta beror på att cykeln är renoverad på 50-60-talet. Det finns andra tecken som tyder på det, tex övermålade ekernipplar, eftersom man inte tog sig tid att ekra ner hjulen, inga dekaler och typisk lite småklumpig benvit randning. Men man verkar ha utgått från nya originalskärmar, vilket var ganska vanligt, de mindre firmorna som ugnslackerade cyklar hade nog svårt att randa så fint som på fabriken, det var därför enklare att köpa in skärmar och färgsätta cykeln efter dem. I 1942 års katalog finns inte denna färgsättning med, men i 1948 års katalog finns färgprov som stämmer exakt med skärmarna. Färgen heter 105 B. Det fanns flera andra färger i samma randningsmönster att välja på, bland annat gröna, gråa, gula, röda och blåa kulörer, samt givetvis svart.
Det kan vara så att dessa kulörer kom 1943-44, jag ska hålla ögonen öppna efter kataloger från dessa år. Cykeln är ju förmodligen från 1943-44 med tanke på Torpedonavets årtalsstämpling som anger att det är tillverkat 1943.
Intressant att notera gällande skärmmascoten är att Kärnan höll fast vid dessa lång tid. De flesta andra fabrikanter upphörde med dessa i början av andra världskriget, men Kärnan monterade sin egen skärmmascot till åtminstone 1949, kanske ännu längre.
Namnet Kärnan är kanske inte självklart för alla och kan låta lite märkligt i våra dagars öron. Namnet är taget från det torn i centrala Helsingborg som återstår av en större befästning byggd på tidigt 1300-tal.
Nedan följer en kortare historik om märket hämtat från Helsingborgs Stadslexikon:
Ernst O. Jönsson AB, vardagligt känd som cykelfabriken Kärnan, började tillverkningen av cyklar 1901 i en verkstad vid Drottninggatan 102. Cyklarna marknadsfördes under namnet Kärnan.
Man hade även märket Sirius som var lite billigare. Katalogerna är ofta påkostade, det verkar även som man var duktig på marknadsföring, då det finns mycket trevlig reklammaterial med texten Kärnan.
Rörelsen, som även omfattade maskin- och motordelar, utvidgades ständigt, flyttade omkring 1904 till Norra Storgatan 9 och 1907 till Kullagatan 26, i en fastighet som på 1820-talet hyste ett sockerbruk.
Fabrikör Jönsson avled 1914 varpå rörelsen övertogs av brodern, Ragnar Jönsson. Omsättningen fortsatte att stiga och 1927 förvärvades en större industrifastighet vid Gåsebäcks industriområde. Här kom även lättviktsmotorcyklar och mopeder att tillverkas, liksom halvfabrikat, såsom vevlager och ramar.
Kärnan-cykeln, med allmänt omdöme som en kvalitetscykel, levererades över hela landet. Fabriken sysselsatte omkring 100 personer. År 1966 upphörde tillverkningen och verksamheten lades ner.