Märke/tillverkare: Monark/Svenska Cykelfabriken, Varberg.
År: ca 1927.
Ramnummer: 96993.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "27".
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning:
Jag fick ett tips av en arbetskamrat att han sett en tidningsannons om gamla cyklar till salu i Halmstad. Jag ringde annonsören och ställde en del frågor om cyklarna, men det stod snabbt klart att han inte kunde så mycket om gamla cyklar, han kunde inte säga något om åldern på dem.
Eftersom jag tyckte det var kul med en liten utflykt passade jag på efter jobbet en dag och åkte dit. Den var på vintern och det var snöslask. Alla cyklarna stod utomhus utan tak, vilket inte bådade gott.
Där var ett par damcyklar och en herrcykel från 1940-50-talet, alla i rostigt och okomplett skick. Dessutom denna Monark. Vid första anblicken såg den inte så intressant ut, men jag konstaterade efter en stund att det rördes sig om en cykel som förvisso var rostig, men som var gammal och som verkade orörd.
Den blev därför affär på enbart Monark-cykeln. Jag tror jag betalade 500 kr för den. Väl hemma gjordes en lättare rengöring. Jag uppfattar den som en ganska ovanlig cykel. Monark må vara en dussincykel, massvis av dem finns överallt, men hur många från 1927 finns kvar?
Cykeln har en del detaljer som är värda att uppmärksamma. Rammärket är av samma form som det traditionella man vanligen ser, men texten är nedsänkt i stället för i relief, dessutom är det färglagt. Jag har inte sett den varianten varken för eller senare. Ringklockan är vackert utformad, en skönhet i sig. Roligt är att båda däcken som är rätt slitna och torra är identiska och har texten Monark både på sidan och i slitbanan. Det finns en liten chans att de suttit där ända sen den var ny, vem vet?
Kedjeskydd började bli standard på herrcyklar runt 1925, de var då oftast enkelt utförda, utan mönster eller märkesnamn i genombruten text och de var gjorda i svartlackerad plåt. Om denna cykel har haft ett kedjeskydd eller om den i original utförande inte ska ha ett vet jag inte.
Styrstolpen av racermodell verkar vara ett mode på standardcyklar från 1920-talets mitt, man ser dem ganska ofta vid just denna tidsperiod istället för standardmodellen av styrstolpe.
Sadelns märkning är intressant, texten Primus Halmstad gör att man tänker på Rex som ju kommer från Halmstad och hade ett märke som hette Primus. Kanske finns det en koppling, att Monark skulle kunna köpa delar från Rex är inte otänkbart vid denna tid, många andra tillverkare köpte bland annat fälgar från just Rex.
Färgen på cykeln är svart med guldrandning på var sin sida om en grågrön rand som i sin tur är placerad på sidorna av skärmar och fälgar. Det verkar som om man var ombytlig med sina färgsättningar, jag har Monark-kataloger från flera år på tidigt 20-tal, man ändrar färgställning nästan varje år. Min cykels randning är inte beskrivet, men så har jag ingen katalog från ca 1927-28 som är åren då cykeln bör vara tillverkad.
Monarks historia är lång och intressant, det finns många bra böcker i ämnet. Kortfattat kan man säga att allt började med att grundaren Birger Svensson och hans start av lanthandel, där han så småningom började sälja cyklar. Försäljningen gick så bra att Birger bestämde sig för att satsa på egen cykeltillverkning.
1908 tillverkades de första egna cyklarna som fick namnen Mode och Krünen. Märket Monark introducerades 1916. Vissa källor anger 1917, men det korrekta är 1916. Företaget, som hette Svenska Velocipeddepoten bytte 1925 namn till Svenska Cykelfabriken för att 1934 återigen byta namn till Svenska Cykelfabriken Monark.
Monark som företagskoncern växte kraftigt under 30-40-talen med inköp av andra företag, vissa förknippade med cyklar, andra inte. 1960 gick Monark och Nymans samman och MCB-koncernen bildades.
Katalogerna ger ett enkelt intryck vid 1910-20-talet och man får väl säga att även cyklarna gjorde samma intryck långt in på 1930-talet. I mitten av 40-talet växte Monark-koncernen kraftigt och cyklarna gav ett mycket elegantare och påkostat intryck än tidigare år.