/

 

Monark 1948 herr modell Standard Lätt

Märke/tillverkare: Monark/ AB Cykelfabriken Monark Varberg.

År: 1948.

Ramnummer: 1565275.

Hjul: 28", 635 mm.

BaknavNovo Special, daterat 48 03.

Skick: I stort sett originalutförande, vissa felaktiga delar har blivit bytta.

Tillbehör/utrustning: Bosch strålkastare och dynamo.

ÖvrigtBakgaffeln är stämplad SC 48, vilket betyder att ramen är tillverkad 1948.

Fakta om cykeln:

Ibland hittar man gamla cyklar på lite ovanliga ställen. Sommaren 2015 besökte jag en lokal cykelhandlare för att köpa cykelslang. Jag slängde ut frågan om det fanns några gamla Trelleborgs-däck kvar. Tidigare har jag frågat dem flera gånger om de hade några äldre cykeldelar och alltid fått samma svar: "Allt är sålt för många år sen". Denna gången blev svaret att det kanske fanns några gamla däck i källaren. Vi gick ner och tittade där, mycket riktigt fanns det några få Trelleborgsdäck i udda dimensioner, men jag ville ha 28 tum, 44-635, den vanligaste dimensionen på mina cyklar. Dock fanns det ett 30-tal NOS Pirelli-däck i grått med gammaldags utseende i rätt mått. De kunde jag köpa till bra pris, så det gjorde jag. Återigen frågade jag om gamla delar, nu kom svaret att det kanske fanns något på vinden. 

Vi gick upp på vinden och omedelbart noterade jag en stor orange Crescent plåtskylt. Pulsen gick upp direkt. Vi gick vidare till ett litet rum och därinne stod ett Apollo pappskylt med metallram på golvet, otroligt! Båda skyltarna är sannolikt från sent 30-tal. Inte nog med det, i hyllorna låg NOS Rex-reflexer i aluminium från 40-talet. När jag vände mig om stod denna Monark där, smutsig och dammig. Det blev affär på cykeln, skyltarna och reflexerna till ett bra pris, en mycket bra dag!

Cykelns historia är i stort sett okänd, cykelaffären hade bytt in den för många år sen, innehavaren bar upp den på vinden då han tyckte den var värd att spara. Visst har den sin patina, men efter noggrann rengöring och putsning ser den helt OK ut. Den var i stort sett i originalskick, dock hade handtag, pedaler och sadel bytts ut. Sadeln som nu sitter på är mycket lik originaltypen och handtagen och pedalerna är nu av korrekt typ.

Modellen Standard Lätt innebär att den har flygstålram och fälgar och skärmar och en del annat i aluminium. Läs mer om modellen under fliken "Monark 1948 dam". Cykeln har en polykromatisk lackering, dvs tidig form av finkornig metallic. Ögonen säger att den är ljus- och mörkbrun, men så är inte fallet från början, klarlacken har nämligen gulnat och ger cykeln en annan kulör än när den var ny. På vissa ställen där klarlacken är sliten ser man att den är mer champagnefärgad än ljusbrun. Det mörka fältet är faktiskt mörkt rött med lila ton under frontmärket. Det var säkert en mycket elegant färgkombination när den var skinande ny i cykelaffären år 1948. Kulören benämns i 1947 års katalog som nummer 181. Förutom denna kulör fanns även silver- och guldfärgade cyklar, förutom de mer ordinära nyanserna i svart, grönt, blått och rött.

Denna cykel har Novo-nav, jämför med damcykeln från samma år som har Perry. Något år senare kom även Monarks eget Wano-nav, så cyklarna runt 1950 kan alltså ha tre olika nav från fabrik. Novo Special är det enda av dessa tre som är årtalsstämpade.

Monarks Flygstål-cyklar utmärker sig av sin lätthet, den är också en fröjd att cykla på, dessutom extra roligt med en lite ovanligare kulör.