Monark 1950 herr modell Flygstålcykeln
Märke/tillverkare: Monark/ AB Cykelfabriken Monark Varberg.
År: 1950.
Ramnummer: L1729542.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Novo Special, daterat 50 02.
Skick: I stort sett originalutförande, vissa felaktiga delar har blivit bytta.
Tillbehör/utrustning: ASEA strålkastare och dynamo.
Övrigt: Bakgaffeln är stämplad SC 50, vilket betyder att ramen är tillverkad 1950.
Fakta om cykeln:
Cykeln köptes in sommaren 2015 av en annan veterancykelentusiast. Den hade då felaktig sadel, handtag och pedaler, men såg annars bra ut.Jag hade precis köpt min Monark 1948 herr, men ville gärna ha en i rostfritt, så det passade utmärkt att blir erbjuden denna cykel då. Lacken är blekt, men tidens tand tar ibland hårt på gamla cyklar, speciellt de som är lackerade i transparenta kulörer, vilket denna Monark är. Kulören var från början nästan som den klassiska färgen Candy Apple Red, se bilderna jag tagit på oblekta delar av ramen. Tyvärr går det inte att fånga denna kulör på bild så bra, men man kan ana hur otroligt snygg den var som ny.
Transparenta färger är lackeringar där man på en baslackering, oftast silvermetallic, lägger en genomskinlig topplack. Det skapar ett underbart fint djup och lyster. De började komma på cyklar runt 1949. Så kallade polykromatiska lackeringar, vilket är en slags finkornig enskikts metallic kom redan i slutet av 30-talet. När det gäller effektlackeringar var cykelbranchen tidigt ute.
Cykeln har, förutom transparent lackering som kostade extra, det fabriksmonterade alternativet rostfria skärmar och fälgar vilket var första året för Monark. Konkurrenterna hade börjat med rostfritt redan i slutet av 30-talet, men Monark erbjöd inte detta då. I stället satsade man intensivt med lättmetall, 1947 var genombrottsåret då Lättcykeln, senare kallad Flygstålcykeln, marknadsfördes hårt. Konceptet blev dessutom en succé och flyttade fram Monarks positioner rejält bland konkurrenterna.
En detalj som man noterar är att på tidiga cyklar med lättmetall var skärmarna omålade för att senare få en rand i ramens färg. 1950, första året för rostfritt stål, var de rostfria skärmarna utan rand, men kompletterades något år senare även med rand på dessa. Jämför mina olika Monark från 40-50-talen. En liten kul detalj som ändrar utseendet mer än man kan tro.
Efter sedvanlig behandling där cykeln demonterades, rengjordes och putsades bytte jag ut felaktiga detaljer till originalutförandet. En del tycker man förstör historien kring cykeln, personligen tycker jag att 70-tals delar förfular cykeln grovt. Exempelvis originalreflexen bak är betydligt snyggare än senare baklyktor. Och eftersom det rör sig om veterancyklar som används på dagtid undviker jag moderna reflexer och annat som jag tycker stör cykelns ursprungliga utseende.