Märke/tillverkare: Monark/ AB Cykelfabriken Monark Varberg.
År: ca 1953.
Ramnummer: L1954082.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Wano.
Skick: I stort sett originalutförande, vissa felaktiga delar har blivit bytta.
Tillbehör/utrustning: ASEA strålkastare och dynamo.
Övrigt: Bakgaffeln är stämplad SC 52, vilket betyder att ramen är tillverkad 1952.
Fakta om cykeln:
Även denna cykel blev inköpt sommaren 2015, den kom från samma person som jag köpte min Monark från 1950. Jag gillar verkligen den rubinröda kulören cykeln från 1950 har, men denna bourgogne-röda lack med toner i lila är ett strå vassare. En underbar kulör som inte kommer fram på bild, man måste se den i solskenet för att den ska komma till sin rätt. Även om ramen är årtalsstämplad SC 52, dvs tillverkad 1952, var det inte förrän till modellåret 1953 som denna färg presenterades i katalogerna. Så därför anser jag den vara av 1953 års modell
I denna cykel är ett Wano-nav monterat, det är Monarks eget nav som man tillverkade helt själv. De flesta delar i det är gemensamma med det tyska Victoria-navet som Monark använde på 30-talet. Märkligt nog ser man oftare Novo-nav än Wano-nav i Monarks cyklar, varför man inte fasade ut konkurrenternas nav och satsade fullt ut på det egna navet är en aning märkligt. Wano-navet uppfattar jag som ett mycket bra nav, det har inte Novo-navets så ofta förekommande bromsproblem. I 1953 års broschyr är en nyhet Wano även i tvåväxlat utförande. Det är ännu mer ovanligt än det vanliga oväxlade Wano-navet, även det är konstigt då samtida Crescent med tvåväxlat Torpedo är ganska vanligt.
Precis som Monarken från 1950 var sadel, pedaler och handtag bytta, jag jag tyvärr inte lyckats hitta helt korrekta handtag och sadel, men de är snarlika i alla fall. Cykeln fixades till strax innan julen 2015, så än har jag cyklat väldigt lite med den, men snart är det vår igen och då ska den få rulla på grusvägarna igen.