/

 

Polstjernan 1916 herr landsvägsvelociped

Märke/tillverkare: Polstjernan/Anton Wiklunds Maskin & Velocipedfabrik, Stockholm

År: ca 1916.

Ramnummer: 109476.

Hjul: 28", 622 mm däck.

Baknav: New Departure.

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Tidsenlig karbidlykta av märket Radsonne.

Fakta om cykeln:

Cykeln är inköpt på en veteranmarknad våren 2015, det var en dag då jag inte hittat något alls, så jag var lite besviken och på väg att åka hem när jag skymtade cykeln på håll. Jag såg direkt att det var något gammalt. Väl på plats kunde jag via det karaktäristiska kedjehjulet med bokstäverna AWMV i en cirkel identifiera cykeln som en Wiklundare. Märket kunde vara en Nordstjernan eller Polstjernan, för det var namnen som Wiklunds använde på herrcyklar då. Men jag la inte tid på att identifiera det exakt märket just då, utan jag var mer intresserad av om den var såld eller inte och vad den kostade. Den var inte såld och den betingade ett oförskämt lågt pris, så det var inget att tveka på. Säljaren hade dessutom lite broschyrer, ett antal nya skärmar, några frontmärken och ett par riktigt gamla ramar, så allt köptes till blygsamt pris.

Väl hemma kunde cykeln studeras närmare. Jag jämförde ramnummer med min Vesta 1915 samt några andra jag förtecknat, bland annat en cykel med känt inköpsår. Denna information tillsammans med Wiklunds egna uppgifter om drygt 10000 tillverkade cyklar 1916 gjorde att jag kom fram till att den troligen är från 1916. En märklig detalj när det gäller Wiklunds cyklar från 10-talet och något senare och kanske även tidigare, är att de har ramnumret på två ställen, dels höger sida av sadelramröret, dels under vevpartiet. Varför man gjorde så är okänt för mig. 

Hela cykeln gav ett patinerat, men orört intryck, exakt så man önskar finna gamla cyklar. Märket kunde som sagt vara antingen Nordstjernan eller Polstjernan, skillnaden mellan dem består i att den dyrare Nordstjernan har finare handtag och lite annorlunda vevlager. Wiklunds cyklar hade vid denna tid inget frontmärke i metall, de använde dekaler. Jag kunde inte mer än ana dekalen när jag tittade på cykeln i dagsljus. Men sadeln är prydligt märkt med ordvitsen Pol och en stjärna, dvs det är en Polstjernan. Det kan tilläggas att sadeln är i ett fantastiskt fint skick, egentligen konstigt. Kanske har det haft någon form av överdrag under lång tid. 

Vid ett senare tillfälle kunde jag i ett mörkt rum och med hjälp av släpljus skymta dels dekalen på styrhuvudet, men även den på nedre ramröret som med snirklig text förkunnar ordet Polstjernan. Dekalen på frontmärket är samma för alla Wiklunds cyklar och säger inte vilket märke cykeln har, det är mer en allmän dekal. Men som sagt, dekalen på ramröret och sadelns märkning bekräftar att det är en Polstjernan.

En finess som Wiklunds cyklar hade på sent 1910-tal var sfäriska kullager i vevpartiet och även i framnavet på Nordstjernan. Sfäriska kullager har två rader av kulor och en ytterring som har sfäriskt utformad insida. Det kan därigenom snedställas utan att prestandan förändras. Lagret uppfanns av Sven Wingquist som patenterade konstruktionen och startade bolaget SKF 1907. Lagret kom snabbt att användas i lättare industrier med långa drivaxlar, där snedställning ofta förekom. Om det är nyhetens behag eller ett verkligt behov som gjort att man hade denna konstruktion i vevpartiet på en cykel kan man fundera på, för så mycket snedställning är knappast aktuellt i en så kort axel som det sitter i ett vevparti. Hursomhelst är det i alla fall en både spännande och udda konstruktionslösning.

Efter detta hände inte så mycket mera med cykel, jag hade fullt upp med andra projekt. Men i februari 2016 fick jag tid att fixa med cykeln. Inte så mycket mer än service och nya däck behövdes. Den är väldigt trevlig att cykla på och den användes en hel del sommaren 2016.