Märke/tillverkare: Rambler/ Albert Öhman, Stockholm, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.
År: ca 1947.
Ramnummer: 1915387.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Torpedo NV, årtalsstämplat "47".
Skick: Orenoverat originalskick. Förmodligen är däcken aldrig bytta, då de är av märket Tiger som originalmonterades på fabriken.
Tillbehör/utrustning: Är utrustad med dynamon och lykta av märket ROBO, vilka troligen monterades när den var ny.
Fakta om cykeln:
En välbevarad och förmodligen lite använd cykel som jag köpte av sonen till den första ägarinnan, Abela Nilsson.
Abela var född 1905 och avled 1999. Den köptes ny i Hässleholm från en järnaffär som kallades Eskilstunaboden. Namnet Eskilstunaboden används fortfarande av järnhandlare runt om i Sverige.
Ramens övre ramrör har högre infästningspunkt än vad standardcyklar har. Denna ramtyp ansågs vara stabilare på dåliga landsvägar samt om cyklisten var tung.
En rolig detalj är sadelns skick, den ser nästan ny ut, det beror på att Abela använde sadelskydd. Verktygslådan under pakethållaren verkar också vara i princip orörd.
Cykeln är utrustad med Nymans eget Torpedo-nav, vilket licenstillverkades i Sverige efter andra världskriget. Detta skedde eftersom Fichtel & Sachs i Tyskland inte kunde leverera pga sönderbombade fabriker och materialbrist.
Märket Rambler har sitt ursprung i USA, precis som Crescent.
Rambler tillverkades av företaget Gormully & Jeffery som redan 1878 gjorde sin första cykel. Fabriken blev snabbt stor och välkänd, då man tillverkade cyklar av hög kvalitet. Man använde tidigt ramornament, dvs ramförstärkningar runt styrhuvudet, något som i Sverige blev vanligt först på 1930-talet. Man hade dessutom en egen däckstyp och ett eget fälgsystem av vulsttyp.
Thomas Jeffery experimenterade tidigt med motorburna fordon och byggde en automobil 1897. Tillsammans med sin son, Charles, presenterades två automobiler för allmänheten år 1900.
Visningen blev så lyckad att Thomas Jeffery sålde sin andel i Gormully & Jeffery för att starta upp biltillverkning i Kenosha, Wisconsin.
Namnet Rambler var inarbetat och välkänt, därför fick även bilarna samma namn. Rambler som bilmärke levde kvar ända till 1971.
Den amerikanska cykeln Rambler köptes upp av The american Bicycle Trust som runt sekelskiftet 1900 förvärvade många andra cykelfabriker.
Precis som med Crescent erhöll den svenska importören på något sätt rättigheten att använda namnet. I Sverige var Rambler en högt ansedd cykel, vilket gjorde att man gärna ville kalla de nu svensktillverkade cyklarna för Rambler.
Albert Öhman verkar ha låtit både Husqvarna och Nymans Verkstäder tillverka cyklarna, tidig badge-engineering alltså, jag har Rambler-cyklar från båda tillverkarna. Om man hade egen tillverkning vet jag inte.
Det svenska märket Rambler försvann troligen någon gång på 1960-talet. Det amerikanska Ramblers öde är för mig oklart, då vissa källor hävdar att det försvann runt 1910, medan andra anger att namnet användes på cyklar ända in på 1970-talet.