Märke/tillverkare: Union/ AB Svenska Velocipedfabriken, Stockholm.
År: ca 1920.
Ramnummer: 30876.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Nordstjernan.
Skick: Rostigt originalskick, förutom felaktigt kedjeskydd.
Tillbehör/utrustning:
Fakta om cykeln:
Trots att cykeln ifråga är mycket rostig, okomplett och har utbytta delar är den väl värd att presentera här. På sin plats är kanske att först presentera lite historik om märket som för länge sedan är försvunnet, men inte glömt av cykelentusiaster.
Union var ett av många märken som tillhörde Svenska Velocipedfabriken i Stockholm. Bolaget grundades av P A Persson, förmodligen åren runt 1900. Senare skedde en sammanslagning med företaget Carl Hunter som tillverkade cyklar under just namnet Hunter. Union är ju ett passande namn på det märke som uppstod. Man hade dessutom flera andra märken, vissa parallellt med andra, till exempel Regal, Eos och Hercules. I en katalog från 1926 finns märkena Svea, Hunter och Union, intressant nog har alla märkena egna märkesbundna kedjehjul.
Märket hade sin storhetstid under 30-talet då man bland annat tävlade i olympiaden i Los Angeles 1932. Man framhävdade gärna racercyklarna i marknadsföringen.
Bolaget producerade cyklar av god kvalite, dock var man i skuggan av de stora producenterna, vilket så småningom blev allt mer påtagligt. Under 1950-talet när mopeden var i ropet och bilismen på allvar blev en del av vardagen fick Svenska Velocipedfabriken allt svårare att överleva. Företaget försvann på 50-talet och Svalan (Maskinaktiebolaget John Eriksson, Falun) tog över inventarierna.
Cykeln i fråga köpte jag någon gång runt 2001 i Sollebrunnstrakten. En sommar föll det sig så att det flera intressanta cyklar fanns ute på annons på nätet och i olika motortidningar, allihop i västra Götaland. Därför tog jag en rejäl långtur och tittade på cyklar i Uddevalla, Vänersborg, Frändefors Skara mm. Jag kom hem med nämnda Union-cykeln, en Crescent 1936, en Husqvarna 1902 och en Ridax från 1934.
Någon tidigare historik har jag tyvärr inte, den tidigare ägaren hade köpt den tillsammans med flera mopeder och motorcyklar.
På minussidan ligger det allmänna skicket, den är mycket rostig. Den fattas en pedal och kedjeskyddet är ett av neutralt utförande från 30-talet. Jag är osäker på hur originalet ska se ut, senare modeller hade ett aluminiumkedjeskydd med bosktäverna i SVF i mönstret, men denna cykel är äldre och kan möjligen haft ett enkelt svartlackerat eller förnicklad kedjeskydd.
Positivt är det trevliga kedjehjulet med eget mönster som SVF använde och det relativt ovanliga bakhjulsnavet. Navet som är av märket Nordtjernan är tillverkat av Wiklunds i Stockholm som också hade det välkända cykelmärket med samma namn. Navet Nordstjernan tillverkades 1918-1924 och följdes sen Banco åren 1924-1935, därefter kom en sista förbättrad variant kallad Vinco.
Navet Nordstjernans tillverkningsår hjälper till att datera cykeln någorlunda, den bör alltså vara från ca 1920.
Tyvärr är cykeln så rostig att det inte går att se vilken färgsättning den har haft, men vanligen var cyklarna svarta med bruna eller röda guldrandade skärmar och fälgar.