Se fliken "Datering av cyklar" och bilderna på mina cyklar för att hjälpligt uppskatta åldern. Jag hjälper dig gärna att försöka datera den närmare om jag kan. Skicka gärna många TYDLIGA bilder, helst med närbilder på detaljer såsom sadel, styre, nav, skärmar osv. Bilder kan endast skickas efter att kontakt etablerats via formuläret under fliken "Kontakta mig", detta för att undvika spam.
Hur mycket är min cykel värd?
En mycket svår fråga som är beroende av ålder, skick och hur nära originalskick cykeln är i. Gamla cyklar säljs för alla möjliga pris, här måste en individuell bedömning göras från fall till fall. Var, när och hur cykeln säljs spelar också stor roll. Generellt är priset betydligt högre om cykeln är före andra världskriget och i mycket fint orört originalskick. Då värderingar kan vara kontroversiella utför jag inte dessa för kommersiella syften längre, däremot gör jag en så saklig bedömning som möjligt i de fall någon vill sälja en cykel till mig.
Frontmärket (rammärket) saknas på min cykel, vilket märke är det?
Cyklar som saknar frontmärket kan ibland vara enkla att identifiera om de har märkesspecifika detaljer.
Vissa kedjehjul kan tillhöra ett specifikt märke. En viss färgsättning eller utförande på ramen kan eventuellt också identifiera ett märke. Andra delar kan ha märkning som gör att man kan se vilket märke det rör sig om.
Lurigt är att vissa stor cykeltillverkare gjorde delar till alla möjliga fabrikat, så om man t.ex hittar pedaler gjorda av Nymans Verkstäder behöver inte resten av cykeln vara av Nymans fabrikat.
När det gäller cyklar av mindre lokala tillverkare eller försäljare kan det vara omöjligt att få reda på vilket märke cykeln är. Man byggde ofta cyklar av standarddelar, ibland lödde man ramarna själv, ibland köptes tomma ramar in, lackades och fick ett eget märke. Dessa är neutrala i utseendet och förvillande lik andra cyklar från andra byar och därför ofta omöjliga att säkert identifiera.
Det har funnits många tusen olika märken, ibland kan man hitta märken vars hålbild stämmer överens med den på cykeln, men då det finns standardformer på märken behöver det inte betyda att cykeln har samma märke som frontmärket.
Var hittar jag delar?
Det beror helt på ålder, märke och vilken del man söker, men man kan leta i gamla cykelaffärer, hos samlare, annons-och auktionssidor på nätet, veteranmarknader och kanske i din grannes gamla lada! Delar som slits ut först är svårast att hitta, t.ex sadlar, handtag och pedaler.
Jag vill renovera min cykel, hur gör jag?
Att renovera en cykel är antingen ganska lätt och hyfsat billigt eller mycket svårt och dyrt beroende på vad man vill få ut av renoveringen. Vill man ha en fungerande brukscykel med fokus på användbarhet kanske det duger med sprayfärg på burk, ett styre hittat på skroten och däck från närmaste köpcenter.
Vill man däremot ha en cykel i så nära originalskick som möjligt med rätt sadel, handtag, pedaler, randning och dekaler krävs ofta mycket efterforskning om vad som egentligen är original, då delar kan var bytta som man tror är original.
Det kommer förmodligen ta lång tid att hitta rätt delar. Räkna med att du kanske måste hitta en likadan cykel till som reservdelsobjekt. Dekaler måste troligen nytillverkas, randning och lackering måste kanske utföras av yrkesmän osv.
Ytbehandling som t.ex förkromning är mycket dyrt och tidskrävande. Det krävs speciella kemiska processer att avkroma rostiga detaljer. Så tyvärr kan man sällan spara in några pengar på att själv göra förarbetet. Många ytbehandlingsfirmor vägrar ta emot delar som kunden själv slipat, beroende på att man kan ha råkat "slipa in " ytbehandlingen i den underliggande metallen, vilket gör att ytbehandlaren inte vågar garantera slutresultatet.
Därför rekommenderar jag i första hand att bevara cyklar i sitt slitna skick hellre än att misslyckas och "förstöra" cykeln.
Om du ändå vill renovera till absolut original nyskick, se det som en långtidsprojekt som få ta sin tid och kosta en del. Du får knappast tillbaka dina pengar du lagt på en renovering, det måste vara för ditt eget nöje du gör det, inte för att tjäna pengar.
Varför finns det inga racercyklar/höghjulingar på hemsidan?
Mitt cykelintresse har fokus på perioden 1900-1940, mest beroende på att jag tycker cyklarna var vackrast då. Jag gillar standardcyklar bäst, då dessa cyklar har alla fina detaljer som ornamenterade ramar och kedjeskydd, randade skärmar och snygga sadlar. Men intresset kan komma att ändras, vem vet?
Varför är det bilder på rostiga och okompletta cyklar på hemsidan?
För mig är en cykel i orört originalskick enormt mycket intressantare och spännande, oavsett skick, jämfört med en felaktigt renoverad cykel. Många gånger är renoverade cyklar mer förstörda än återställda, de har inte kvar sin ursprungliga charm när originaldelar och lackering är borta.
Bilder på rostiga cyklar som är orörda ger värdefull och korrekt information för den som verkligen kan och vill renovera en cykel till autentiskt skick.
Det är en härlig känsla att stöta på en cykel som kanske inte använts på 30-40 år och fått behålla sina slitna och rostiga pedaler, handtag och kedjeskydd, få renoveringar slår detta!
Säljer du delar eller cyklar?
Mina cyklar är min hobby, jag är i själen en samlare, jag tycker betydligt mer om att köpa än att sälja. Därför undviker jag normalt att sälja cyklar eller delar. Men vissa objekt som jag har mindre intresse för säljs ibland, se fliken " Till salu" för att se vad som eventuellt för tillfället är till salu.