Crescent 1937 dam modell 172

Märke/tillverkare: Crescent/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1937.

Ramnummer: 872384.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "36".

Skick: Orenoverat originalskick, förutom frontmärke och skärmmascot som förnicklats om av mig.

Tillbehör/utrustning: Fabriksmonterad med 193 detaljer i rostfritt 18/8 stål. Samtida lykta och dynamo av märket Bosch. Tidsenligt tygkjolskydd.

Fakta om cykeln:

Cykeln är inköpt från en privat samlare som i sin tur köpt den av en känd samlare av gammal teknik på Degeberga veteranmarknad. Tidigare ägare är tyvärr okända.

Alla blanka delar förutom nav och vevparti (t.ex styre, styrstolpe, sadelstolpe, pedaler mm) är gjort i 18/8 rostfritt stål, samma kvalitet som användes i bl. a diskbänkar i många år. Detta var fabriksmonterad utrustning som 1937 kostade 20 kr extra.

Kontant nypris för cykeln i rostfritt utförande var 174 kr exklusive tillbehör som belysning, stöd, etc.

I efterhand får man väl anse att detta var väl investerade pengar, då vi cykelentusiaster blir extra glada när man hittar en cykel i rostfria serien, det är bara att polera upp det blanka för att det ska bli som nytt igen!

Oftast är de rostfria delarna märkta med evighetssymbolen, dvs  en "liggande åtta", men inte alltid. Intressant att notera är att även skruvarnas huvud har denna symbol instämplad.

Länge trodde jag att kulören på cykeln ursprungligen var i en buteljgrön polykromatisk kulör, en slags metallicfärg, som kom 1937. Under 30-talet blev andra färger än svart, som praktiskt taget var standard från att säkerhetscykeln introducerades, vanligare. 

Jag förutsatte helt enkelt att damcykelns grönaktiga färg åldrats kraftigt. Men då jag sommaren 2014 fick tag i en herrcykel som var just grön metallic upptäckte jag att kulörerna skiljde alltför mycket för att vara samma. Jag jämförde cyklarnas kulörerna genom att skruva bort rammärkena och upptäckte att damcykeln var grå! Så den är med andra ord kraftigt oxiderad, tyvärr så mycket att den inte går att rädda. Den får ha sin patina kvar med andra ord.

En sak jag lagt märke till, att nästan alla cyklar tillverkade av bl.a Nymans är dominerande svarta fram till 1940, därefter är det mycket ovanligare med svart. Gröna nyanser verkar vara vanligast, men även röd och blå är vanliga färger.

Denna veterancykel är en av mina favoriter då den har en oslagbar kombination av utseende och körbarhet, den är underbart lättrampad!