Victoria 1894 herr modell 14

Märke/tillverkare: Victoria/Frankenburger &Ottenstein, 

Nürnberg, Tyskland.

År: ca 1894.

Ramnummer: 11900.

Hjul: 30" fram, 28" bak.

Baknav: Fast.

Skick: I stort sett orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Pakethållare på styret och verktygsväska monterad i sadelns bakkant.

Fakta om cykeln:

Cykeln fick jag i gåva i september 2017, man har ju definitivt både fått och köpt sämre cyklar genom åren, så man kan verkligen inte klaga. När jag först såg den visste jag inte var den kom ifrån, men Tyskland, Storbritannien eller USA var de länder som verkade mest troliga. Cykeln saknade sitt frontmärke, ett fenomen som är allt för vanligt och alltid lika irriterande, en stor del av ens cykel identitet ligger i frontmärket. Jag hittade inga andra symboler eller siffror på cykeln än siffror 1900 stämplat på vissa delar. Stilen med lutande ram var populär ett par år kring 1895, så nånstans där förstod jag att den var tillverkad.

Jag gick ut med bilder på den på tyska, engelska och amerikanska cykelforum utan att få napp, men via Cykelhistoriska Föreningens Facebook-grupp gav en person ett tips om att det kunde vara en tysk Victoria. En sådan finns på CHF:s hemsida, likheterna var så stora att den inte gick att ta miste på att även min cykel var en Victoria. På bilderna på Victorian på hemsidan kunde jag även se att frontmärket hade texten "Sackmanns Victoria". Sackmann var återförsäljaren för Victoria, firman fanns i Stockholm och sålde förutom cyklar även symaskiner. 

Personen som äger Victorian och som är bosatt i Stockholm skrev senare i forumet och han noterade det jag missat, nämligen ramnumret som är 11900, dvs en siffra längre än siffrorna som vissa delar är stämplade med. Man kanske enbart hade plats till de sista fyra på delarna. Jag fick också reda på en annan sak jag misstänkt, nämligen att sadeln och styret var utbytt. Sadeln ska var mycket längre och smalare och med en stor fjäder fram och styret ska vara bredare och djupare nedböjt. Jag fick även veta att cykeln i Stockholm hade en dekal på styrhuvudet, någon sådan kunde jag inte se på min i dagsljus. Men jag gick ut när det var mörkt och med hjälp av släpljus kunde jag skymta dekalen, mycket riktigt stod där Victoria!

Nu när cykeln blivit identifierad återstod att datera den så gott det gick. Jag kompletterade mitt inlägg i det tyska forumet med de nya uppgifterna och jag fick veta att cykeln var tillverkad 1894, detta enligt en tysk bok om Victoria. Nu när cykeln var både identifierad och daterad ville jag förstås försöka få den körbar, men jag insåg tidigt att det skulle bli mycket svårt. Många ekrar i bakhjulet var avbrutna i baknavet, på en sån här gammal cykel var det vanligt med så kallade direkta ekrar, dvs ekrar som gängas direkt i navet och som har ett nitat huvud. Några sådan i 3 mm tjocklek lär man inte hitta, utan måste tillverkas av någon händig och kunnig person. Dessutom ska man lyckas borra ut alla avbrutna ekrar ur navet utan att förstöra gängorna. 

Ett annat sort bekymmer är däcken av vulsttyp. Där bak kan någon form av 27 1/2 tums eller 28 dums däck passa, men där fram är måtten 30 tum, en dimension jag tror inte tillverkats sen 1910-talet. Fram satt fortfarande kvar ett mycket gammalt Continental-däck, inte omöjligt att det suttit där från början. Det gick att pumpa upp och höll dessutom otroligt nog luft, trots att jag bara bytt ventilgummit, fantastiskt bara det. Men slitytan höll på att lossa runt om, vilket innebar att det aldrig skulle gå att cykla cykeln med det däcket. 

Jag bestämde mig för att inte lägga tid på att försöka göra cykeln körbar, utan ha den som den är och som ett utställningsobjekt. I oktober blev jag kontaktad av en tysk man som samlar på gamla tyska cyklar och som sett mitt inlägg i det tyska forumet. Han var intresserad av att köpa cykeln då han redan hade en likadan okomplett cykel. Jag tyckte det kändes rätt att den fick komma till någon med rätta kunskapen, delarna och intresset, så jag sålde den till honom. Jag hoppas få se bilder på den när den är i körbart skick, den är en mycket ovanlig cykel även i Tyskland.