Crescent 1952 dam Suverän Sport 260

Märke/tillverkare: Crescent/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1952.

Ramnummer: 3259112.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo Zweigang, årtalsstämplat "52".

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Samtida lykta och dynamon av märket Bosch. 

Fakta om cykeln:

En dag våren 2014 fick jag fick ett samtal av en dam som var mycket bekymrad. Hennes far ville, på grund av sjukdom i familjen, sälja två äldre cyklar. Problemet var att priset var orimligt lågt, enligt damen. För två cyklar tänkte sig far huset att han ville ha 275 kr st. Beskrivningen om vad det var för cyklar och skicket fick mig att definitivt hålla med damen i fråga.

Det skulle enligt uppgift röra sig om två Crescent cyklar från 50-talet i mycket gott skick. Jag fick några ganska dåliga bilder via mobiltelefon, men trots det insåg jag snabbt att det rörde sig om relativt fina och orörda cyklar.

Just då var jag ändå inte så sugen på grund av andra förestående inköp, dessutom fanns de i Skara-trakten, vilket var långt och dyrt att köra till. Så saken fick bero.

Men jag blev återigen kontaktad av damen som gärna ville att jag skulle köpa dem. Eftersom hon bor i Danmark kunde hon ta med dem och vi kunde träffas på lämplig plats för oss båda. Jag är alltid försiktig att köpa osedda saker, speciellt cyklar, då de oftast ser bättre ut på bild än i verkligheten. Hursomhelst, jag lovade inte mer än att jag skulle titta på dem och så blev det. Cyklarna visade sig vara en Crescent herr från 1940 (se annan flik) och en Crescent damcykel från 1952. Även om de inte var så fina som på bilderna, var de välbevarade, speciellt damcykeln av modell Crescent Suverän Sport. De köptes därför av mig på stående fot.

Båda cyklarna fick genomgå fullständig demontering, rengöring och putsning. Suverän Sport-cykeln blev mycket fin då den har få skavanker för sin ålder.

Sportcyklar blev allt populärare på 40-50 talen, även bland damer. Den är utrustad med en del tillbehör som kostade extra, bland annat transparent röd kulör, 2-växlat Torpedo Zweigang-nav, rostfria skärmar och fälgar samt navdynamon Nymodyn.

Navdynamon var Nymans Verkstäders egen konstruktion och började tillverkas runt 1950. Det var en påkostad konstruktion, vilket kan förklara varför den försvann någon gång på 50-talet. Det var nog inga direkt tekniska bekymmer med den, men kanske sålde den inte i den volym Nymans hoppats på och togs därför bort från marknaden. Idag uppskattar vi extra mycket den rymdinspirerade designen med strömlinjeformat dynamohus i zinkgjutgods kombinerat med navbroms i framhjulet.

Ibland kan man inte behålla allt man köper, denna sommaren köptes ett flertal cyklar, det blev denna cykel som fick stryka på foten och den ägs numera av en annan cykelsamlare, så den är i rätta händer!