Rambler 1940 dam modell Fix  

Märke/tillverkareRambler/ Albert Öhman, Stockholm, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: 1940.

Ramnummer1318115.

Hjul28", 635 mm.

BaknavTorpedo, årtalsstämplat "39".

SkickOrenoverat originalskick. Förmodligen är däcken aldrig bytta, då de är av märket Tiger som originalmonterades på fabriken.

Tillbehör/utrustning: Är utrustad med dynamo och lykta av märket ROBO.

Fakta om cykeln:

Det finns välbevarade cyklar som gör en riktigt entusiastisk, sen finns det välbevarade cyklar som får en att fullständigt tappa hakan, Denna svarta Rambler tillhör definitivt den senare kategorin. Skicket är så fantastiskt att man kan tro att den är renoverad, men det enda som verkar hänt sen 1940 är att gummihandtaget bytts ut av förra ägaren då de tyvärr vittrat sönder. De som nu sitter på är dock snarlika originalet.

Jag har känt till den i många år då förra ägaren är en god vän och cykelsamlare med många fina cyklar i sin ägo. Första gången jag såg den kunde jag inte sluta stirra på den. Jag sa direkt att om den någonsin skulle säljas står jag gärna först i kön. Sommaren 2015 kom tillfället att förvärva den, vilket jag självklart gjorde.

Hursomhelst, en sån här cykel har förstås används mycket lite. Förra ägaren köpte cykeln i Södertälje av en präst som berättade att den stått undanställd sen 50-talet. Det betvivlar man inte när man ser den. 

Även om navet är märkt 1939 är cykeln omisskännligt av 1940 års modell. Det var det första året som den klassiska kromade överliggande skärmstaget på framskärmen användes. Se mina andra cyklar tillverkade av Nymans från jämförelse. Det är vanligt att cykeln är ett år senare än navets årtalsstämpel. De större Nymans-märkena såg i princip likadana ut och gjordes personliga och märkesbundna genom egna dekaler, kedjehjul, kedjeskydd, randning, ornament mm, men är samma cyklar i grunden. Kulörta cyklar hade silvergrå skärmar och fälgar med randning i ramens färg, medan svarta cyklar hade svarta skärmar och fälgar. 

Modell Fix är en lite billigare variant än lyxvarianten modell 45. Fix hade inga ornament utan randning i stället samt något annorlunda vevparti, Skillnaden är i praktiken marginella. Rambler hade modellerna Fix och 45 parallellt sen sent 30-tal och förmodligen genom hela 50-talet.

Enda "problemet" med cykeln är att man knappt vågar använda den. Den har nästan gått från cykel till konstobjekt, men det är väl ett lyxproblem trots allt!