Stormer 1898 Model 15 Herr 

Märke/tillverkare: Stormer/ Acme Manufacturing Co, Reading, Pennsylvania USA.

År: ca 1898.

Ramnummer: 75062.

Hjul: 28", 622 mm.

Baknav: Fast nav.

Skick vid inköp: Renoveringsobjekt. Originallackeringen övermålad med svart färg. Medföljande skärmar och fälgar var ej original till cykeln. 

Tillbehör/utrustning: Tidsenlig karbidlykta av okänt märke. 

Bilder från efter renovering:

Bilder från före renovering:

Fakta om cykeln:

Cykeln är köpt tillsammans med andra ramar och delar av en äldre samlare 2009. Jag har inga uppgifter om dess historia i övrigt. 

Vid inköpet fanns inget rammärke, så jag visste inte vilket märke det var. Det dröjde dock flera år innan jag bestämde mig för att försöka ta reda på mer om cykeln, andra projekt gick före. Jag hade sett en Stormer många år tidigare på en veteranmarknad och minns att vissa detaljer var väldigt lik min cykel, bla vevpartiet, ramens lödande infästning mot sadelröret och bakre skärmstagets utformning. 

Jag letade aktivt på Internet efter cyklar som såg likadana ut och en dag hittade jag bilder på en Stormer med samma utförande på ovan nämnda detaljer som på min cykel och den jag sett på veteranmarknaden. Senare kom över ett Stormer rammärke och det visade sig passa perfekt i hålbilden. 

Hösten 2014 köpte jag via den amerikanska cykelklubben The Wheelmen har jag köpt katalogkopior från åren 1896, 1898 och 1899. Detaljerna var så lika att det nu inte rådde någon ingen tvekan om att min cykel var en Stormer. 

Enligt 1898 och 1899 års kataloger hade fälgar och skärmar "natural wood finish" vilket betyder att de var träfärgade utan bemålning. Det är därför mindre sannolikt att de bruna och randade resterna av hjul och skärmar ursprungligen tillhört min cykel. I katalogen för 1898 fanns, förutom svart, kulörerna olivgrön och maroonröd att välja på. Den gröna kulören anges i 1899 års katalog som "Stormer olive green", en färg som tydligen starkt förknippades med Stormer. Man kan se i katalogen för 1898 att ramen hade vackra ränder och ornamenteringar i form av antingen målning och dekaler, detta var populärt på speciellt damcyklar under det sena 1890-talet. 

I slutet av 1800-talet rådde en cykel-boom. Allmänhetens efterfrågan på cyklar bidrog till att mängder av tillverkare/märken startades. Marknaden blev snabbt mättad och en "depression" blev följden. Hundratals märken gick under runt sekelskiftet. Det förefaller troligt att många exporterades till Europa, eftersom de inte gick att sälja i USA.

Stormer är bara en i raden av småmärken som gick detta öde till mötes. Enligt uppgift från den amerikanska cykelföreningen The Wheelmen fanns märket Stormer åren 1893-98. Andra källor anger 1892 som året företaget grundades. 

Det finns kataloger från år 1900 där American Bicycle Company med Albert Pope i spetsen står som tillverkare. Pope köpte upp mängder med cykelföretag runt sekelskiftet då cykelboomen dog ut och massvis med cykeltillverkare gick i konkurs. Enligt andra uppgifter levde märket Stormer kvar ytterligare några år in på 1900-talet.

Företaget Acme tillverkade även bilar av märket Acme åren 1903-1915. Det är möjligt att man sålde cykeltillverkningen eller bara rättigheten till märket Stormer till American Bicycle Company, men behöll delar av företaget eller rekonstruerade det för biltillverkning. 

Sommaren 2015 fick jag fick ett mail en dag från en person som ville ha hjälp med att datera ett par cyklar som stod i en källare i ett hus mitt i centrala Stockholm. När jag fick bilderna häpnade jag över cyklarnas ålder och skick. Det rörde sig om två cyklar från sent 1890-tal, i stort sett orörda sen nya. Den ena var till min glädje en damcykel av märket Stormer. Extra glädjande var att nedanför frontmärket fanns en dekal som talade om att den var av 1898 års modell samt även modellnumret, nummer 16. Ramnumret, 71715, ligger mycket nära min egen Stormer som ju har ramnummer 75062. Cykeln är som sagt i stort sett orörd, men har blivit moderniserad med frihjulsnav av märket New Departure. Det var mycket vanligt att man moderniserade sin cykel i början av 1900-talet när frihjulsnavet slagit igenom. 

Ovanpå detta hade jag tidigare fått ett mail från en annan person som också har en Stormer damcykel, den är dock ommålad, men mycket tyder på att den också är från 1898. Den har ramnummer 82859. Enligt en uppgift från en amerikansk tidning om Readings cykelhistoria tillverkade ACME Bicycle Company 31000 cyklar 1898. Flera cyklar har alltså dykt upp, vilken får mig att tro att importen av Stormer-cyklar till Sverige var förhållandevis stor. 

Sammanfattningsvis tyder nu det mesta på att min Stormer är av 1898 års modell, trots vissa avvikelser mot katalogen för samma år. Men kataloger visar ofta inte den absoluta sanningen, förändringar kan ske under året av olika skäl. 

Normalt publicerar jag enbart bilder på mina egna cyklar, men cykeln från Stockholm är så intressant så att jag gör ett undantag:

Vid ungefär samma tid som jag fick mailet från Stockholm besökte jag en loppis i Norra Skåne. Jag frågade om det fanns några gamla cyklar eller delar och det gjorde det. Tyvärr var cyklarna utomhus och ingen cykel var tillräckligt bra eller intressant att rädda. Men så sa innehavaren plötsligt: "Jag har ett några träfälgar hängande i taket". Just träfälgar som var hyfsat raka saknade jag för att kunna göra min Stormer körbar. Fälgarna som hängde i uppe i loppisens tak var förvånansvärt raka och hela, så jag köpte dem även om priset var något högt, jag fick betala 1000 kr för tre stycken. 

Jag hade läst på ett amerikanskt cykelforum att man bör stabilisera gamla träfälgar med modernt lim, för annars är risken stor att de slår sig när man börjar använda dem. När de var nya limmades de med animaliskt lim som efter åren går torkar ut och gör att fälgen lätt slår sig eller till och med går i bitar om man har otur. Med hjälp av en injektionsspruta applicerades epoxilim i alla skarvar, en mycket tidsödande och kladdigt jobb, men värt besväret, för fälgarna har hållit sig raka sen dess.  

Efter att limmet härdats ekrades fälgarna upp med tidsenliga nav, jag hade en förstörd träfälg med ett fast baknav i ganska bra skick, lagom patinerat för att passa till cykeln. Även ett framnav från ytterligare en förstörd fälg kunde användas. Hjulen ekrades upp och riktades och nu var det dags att ge sig på ramen.

Hela cykeln demonterades och allt rengjordes. Jag ville försöka få fram originalfärgen, men jag visste ju inget om hur bra den var under den svarta färgen. Genom att gnida med cellulosaförtunning här och där löstes den svarta färgen upp och det verkade som att den gröna färgen var i ganska bra skick. Den svarta färgen var ganska svårlöslig, men gav efter när man gnidit en stund. Då cellulosaförtunning är hälsovådligt och luktar en del samt att det skulle ta oändligt lång tid att rengöra ramen lindande jag in den i trasor som sedan fuktades med lösningsmedlet. Därefter virade jag plastfolie över hela ramen så att lösningsmedlet inte skulle avdunsta allt för fort. Sen lät jag cykeln så i garaget över natten. 

Nästa dag var det spännande att öppna "paketet", det funkade över förväntan, den svarta färgen hade skrynklat sig och var nu lätt att ta bort med lösningsmedel. Den gröna färgen började bli lite mjuk, så jag fick gnida försiktigt. Extra kul var den när rester av dekalen med ett bevingat hjul framträdde på ramröret, samma som på den röda damcykeln från Stockholm. Ett ytterligare och slutgiltigt bevis på att cykeln var en Stormer. Att lyckas identifiera en tom ram som kan vara antingen svensk eller amerikansk kräver otrolig tur, det fanns åtskilliga tusen märke i varje land förr.

Efter att ramen blivit ren från svart färg kunde nu det roliga arbetet med att bygga ihop cykeln börja. Vevpartiet och kedjan var något slitna, men tillräckligt bra för att fungera. Passande träskärmar hade jag liggande. Cykeln blev färdig i mars 2016 och fick en längre premiärtur på våren då Cykelhistoriska Föreningen anordnade en cykelrunda kring Ängelholm. Cykeln är mycket lätt, den väger drygt 13 kg, så trots fast nav som kräver tillvänjning är den lättcyklad så länge man kör på slät mark utan för mycket kurvor. Den är svårbromsad i nedförsbackar, då cykeln saknar frambroms, vilket fanns som ny. För att bromsa får man hålla emot med fötterna på pedalerna, vilket inte är alldeles enkelt vid högre fart eller där man behöver bromsa hastigt.  När man svänger tar styret i knäna, av okänd anledning har ofta cyklar från åren kring sekelskiftet 1900 kort och hög ram och styre som är smala och som ofta tar i benen. Men dess charm i detta slitna skick gör att man gladeligen har överseende med dessa små bekymmer.