Vega 1948

Märke/tillverkare: Vega/Östergötlands Velocipedfabrik, K. A Petterson & Co, Linköping. Tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1948.

Ramnummer: 2028802.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: NV-Torpedo märkt 48.

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Tidsenlig ROBO, aluminiumlykta med tillhörande dynamo.

Fakta om cykeln:

Jag blev erbjuden denna cykel sommaren 2015, ett erbjudande jag inte tvekade länge på med tanke på cykelns goda skick. Den såldes på Tradera och köptes av en person som erbjöd den till mig, så tyvärr har jag inte mer historik än så. Det välbevarade skicket, med däck som sannolikt är original från fabriken, får mig att tro att det mest stått undanställd genom årens lopp. 

Extra kul är återförsäljarens dekal på bakskärmen, den är såld av Stig Karlssons Radio, Sport och Cykelaffär i Skänninge, en liten ort i Östergötland som jag bott fem år i.

Verktygslådan verkar orörd och inget på cykeln verkar vara bytt, denna är sådana detaljer som verkligen gör cykeln speciell.

Nymanstillverkade cyklar av 1948 års modell hade en del nyheter. Bärhandtaget på ramen var en sådan uppskattad och säkert efterlängtad finess, speciellt i storstaden. En annan finess var den automatiska framhjulsstabilisatorn som alltid håller framhjulet rakt. Den består av en inbyggd fjäder monterad i en skål ovanför övre lagerskålen som med hjälp av ett stag i ramen håller emot fjädern som alltid vrider framgaffeln rakt. En mycket bra konstruktion som utvecklades efter hand och levde kvar till in på 60-talet.

Märket Vega har gamla anor och var ett ganska stort och välkänt märke på sin tid. 1933 togs märket över av Nymans, troligen på grund av de dåliga tiderna i samband med depressionen. Men redan innan verkar man låtit Nymans tillverka sina cyklar, åtminstone tidvis. Jag har en Finess, en lågpris Vega, från 1910-talet som har dubbla ramnummer, det ena verkar vara ÖVF:s eget, det andra är sannolikt Nymans. Möjligen tillverkade man egna cyklar i början för att sen överlåta tillverkningen till andra större fabriker pga lönsamhetsskäl. Min Vega herr från 1912 har bara ett ramnummer, placerat på styrhuvudet, där placerade aldrig Nymans sina ramnummer.