Husqvarna 1938 herr modell 201B
Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.
År: ca 1938.
Ramnummer: 540128.
Hjul: 26", 584 mm ballongdäck.
Baknav: Novo.
Skick: I stort sett orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning: Strålkastare ASEA modell 31 och dynamo ASEA modell 1.
Fakta om cykeln:
Det är härligt när man får tag i EN fin 30-tals cykel, men att lyckas köpa sju 20-30-tals Husqvarna på en enda gång händer inte ofta! Den turen hade jag i alla fall i början av år 2016. Jag blev kontaktad via hemsidan av en person som hjälpte mig för många års sen med kopior ur Husqvarna kataloger från tidigt 1900-tal. Han hade bestämt sig för att avyttra sin samling av Husqvarna cyklar. Den äldsta var från 1923 och den yngsta var från 1938. De flesta var i hyfsat skick, men cykeln som avbildas här stack ut från mängden, dels på grund av skicket, men även själva modellen.
Jag noterade ganska omgående att den skiljde sig från dels den Husqvarna 1938 jag redan hade, men även de andra 30-talarna som jag köpt i klump. De andra hade röda eller blåfyllda ornament och dito ränder och denna enbart i guld. Spontant känns det ju lite enklare, men det är faktiskt tvärtom. Så här ligger det till: I mitten av 30-talet var Husqvarnas svarta cyklar randade i blått och guld, senare gick man över till rött (orange vissa år) och guld. Men inte nog med det, man hade, i alla fall vissa år hela tre olika serier. Skillnaden mellan dem bestod i att den enklaste serien inte hade lödade ornament, utan en form av dekal. Sen kom en mellanserie med ornament som var fyllda med rött och randat i guld. Sist ut var lyxserien med ornament som var enbart guldrandade samt dubbla guldränder på ramen. Det var dock inte enbart ornamentering och randning som skiljde utan även detaljer som olika vevpartier och pedaler.
På de två dyraste serier gick det även att få alla blanka delar i rostfritt stål, ett fabriksmonterat tillval som flera olika cykelmärken erbjöd under stora delar av 30-talet. Min cykel är utrustad med detta, alltid lika roligt när det är blankt fast cykeln är 80 år gammal. Så min cykel är alltså av lyxmodellen och dessutom med rostfritt stål och ballongdäck, det är därför en lite speciell cykel, tycker jag.
Vid köpet var den i stort sett orört originalskick, men jag har som jag brukar göra demonterat hela cykeln och rengjort samt smort och putsat den. Pedalernas gummi var dock mycket dåliga och några av korrekt modell hade jag inte. Lösningen blev att ta den långa varianten av fyrkants pedalgummi och kapa ner dem till rätt längd samt fasa av dem så att de liknade originalet så mycket som möjligt. Pedalkonstruktionen innehåller många smådelar, så det tog rätt många timmar att polera allt och sätta ihop det. I övrigt har inget bytts. En annan kul detalj på cykeln är den ASEA strålkastare som satt på vid köpet. Modellen gjordes bara åren 1937-38. Den skiljer sig från den betydligt vanligare modell 41 genom att den har plant lyktglas och att sargen inte är så rundad i formen som på den senare modell 41. Små detaljer som är roliga att grotta ner sig i! Cykeln är ganska tung och bastant, men härlig att cykla på slingrande grusvägar, ballongdäcken är väldigt bekväma. Av de andra cyklarna jag köpte såldes några till andra entusiaster, någon är kvar på vinden och väntar på att få komma ut, vi får se när det händer.