Rambler 1902 herr modell   

Märke/tillverkare: Rambler/American Bicycle Company, Hartford Connecticut, USA

År: ca 1902.

Ramnummer: Oläsligt.

Hjul: 28".

Baknav: New Departure modell 1902, original användes fast nav eller frihjulsnav av märket ABC.

Skick: Renoveringsobjekt

Tillbehör/utrustning: 


På våren 2016 var jag på en veteranmarknad och hos en säljare gjordes många fina fynd. Jag frågade då säljaren om hon hade mer cykelgrejer hemma. Hon svarade att hon hade hela trädgården full av cyklar efter sin nyligen bortgångne man. Det var tråkigt att höra att mannen gått bort, för honom kände jag väl. Jag blev inbjuden att komma och titta på sakerna.

Bland hundratals cyklar i trädgården varav de flesta var av modernare snitt fanns det en och annan som var intressant. Jag köpte en par av dem. Lagom till jag skulle åka hem fick jag reda på att det fanns ytterligare två hus (!) med cyklar och delar. Jag åkte bort till husen och där köpte jag massa skärmar och en del hjul. I ett uthus fyllt från golv till tak stod denna Rambler. Då den hade framhjulet utbytt till ett alldeles för litet hjul brydde jag mig först inte om den, jag tänkte att det var något ombyggt som inte var intressant. Men sen fastnade blicken på det karaktäristiska vevpartiet och då vaknade intresset till liv. Detta vevparti var ett signum för Rambler under flera decennier. 

När jag sedan studerade frontmärket närmare blev jag eld och lågor, en amerikansk Rambler har alltid varit en drömcykel för mig. Jag fick köpa den till väldigt bra pris, skicket var ju inte så bra, men priset var tillräckligt lågt för att inte tveka en sekund.

Väl hemma studerade jag cykeln i detalj och kunde konstatera att den levt en hårt liv. Flera märken och bucklor i ramen samt skadad framgaffel tyder på att den kanske varit slängd i en container eller liknande. Ramen var klumpigt övermålad i svart och alla blanka delar var målade i silverbrons, ganska vanlig typ av "renovering" på 40-50-talet. 

Cykeln har många intressanta detaljer som sticker ut lite extra. Bland annat har den löstagbara handtag, ingen självklarhet vid denna tid. Denna finess tillsammans med vändbart styre gör att man kan välja om man vill ha styret vänt som på en vanlig promenadcykel eller vända på det och förvandla cykeln till en landsvägsracer. Typen av handtag blev så känd att modellen blev ett begrepp, Rambler-handtag, och kom att tillverkas i oändliga varianter av flera olika tillverkare, även i Sverige. Grunden är alltså ett handtag som kan skruvas fast i en i styret inslagen träplugg och som har de speciell metallbeslagen som omsluter själva handtagen, i detta fall gjort i kork. Senare svenska varianter har gjorts i bland annat trä, celluloid, gummi, bakelit mm. 

En annan typiskt Rambler-detalj som kom att kopieras av andra är ornamenten på ramen, något som amerikanska Rambler på 1890-talet sannolikt var först med. Detta kom att bli mycket populärt i Sverige från sent 20-talet till sent 40-tal på svenska cyklar, de stora märken hade egen design för att skilja ut sig från konkurrenterna.   

Jag började söka efter mer information och fick tag i en kopia på 1902 års Rambler katalog. Det visade sig att det enda frihjulsnav som erbjöds som tillbehör var American Bicycle Companys eget nav kallat ABC. New departure-navet som satt i cykeln och som lustigt nog enbart tillverkades 1902 i detta utförande var inte original. Kanske har någon gjort en äldre renovering och försökt göra cykeln så tidsenlig som möjligt, ABC -naven är inte vanliga i USA och ännu sällsyntare i Sverige, så man tog väl det man hittade som kunde passa in, New Departure-navet är mycket likt ABC-navet.

Ursprungligen har denna cykel sannolikt haft träfälgar och träskärmar i brunt med med rödbrun randning i mitten, en färgsättning som Rambler hade i många år och som kom att fortsätta användas när Öhmans i Stockholm lät tillverka Rambler i Sverige, troligen var detta 1907. Intressant nog utrustades inte den modell jag har med skärmar på den amerikanska marknaden, det ansågs troligen sportigare utan. Cyklar från USA anpassades ofta till exportmarknadens krav, just att man monterade skärmar på exportcyklar är ganska vanligt. Dessutom satte man vanligen på fälgar av Dunlop-typ, det vill säga fälgar av typen kanttråd som krängs på och som vi är vana att se sen urminnes tider. Men i USA användes så kallade single tube (enkeltubiga) däck, en typ av däck som mer liknar en grov slang och som limmas direkt på fälgen. På fullracercyklar har man använt dessa under mycket lång tid på grund av låg vikt. Men denna lösning är en mindre bra konstruktion i vardagsbruk, anledningen till att den användes I USA även på standardcyklar var att Albert Pope, som grundade American Bicycle Company, sålde sina cyklar med sådana däck då han slapp betala licensavgifter, vilket krävdes då man använde däck av Dunlop-typ som var patenterade. Pope dominerade marknaden genom sina bolagsuppköp, därför blev single tube-däcken vanligast. Rambler kringgick detta genom att man använde en egen däckstyp, en slags vulst-däck. Dessa däck kallat system G&J blev välkänt och användes även av andra cykeltillverkare. Även svenska Rambler använde dessa innan man gick över till traditionell Dunlop-typ någon gång på 1910-talet. Rambler hade alltså flera detaljer som utmärkte dem, det speciella vevpartiet, handtagen, ornamenten och däckssystemet.

Självklart ville jag försöka göra cykeln körbar, så jag jag började med att ta bort all silverfärg från blanka delar. Silverfärg på ytbehandlade delar är något jag inte uppskattar, hellre en rostig och patinerad yta än silverkladd, det ser så hemgjort och billigt ut. Fast ibland är det bra, för ytan under blir rostskyddad och har man tur kan det vara riktigt fin yta under färgen. Efter att all silverfärg tagits bort med lösningsmedel började jag demontera baknavet som visade sig vara i bra skick. Sedan var det dags att serva vevpartiet som var mycket glappt. Men jag lyckades inte lossa vevlageskålen på höger sida trots mycket värme och rostlösare under flera dagar och vid upprepade tillfälle. Så för att kunna få ner glappet till en acceptabel nivå monterade jag en tunn shimsbricka på vänster sida. Nu var cykeln klar för provkörning, men tyvärr låste sig bakhjulet hela tiden, jag tror att det behövs någon form av låsbricka som jag saknar, jag försökte ta delar från ett nyare New Departure nav, men utan framgång. Dessutom är kedjan så sliten att den inte passar kedjedrevet längre, dessa kedjor med 1 tums delning är mycket svåra att hitta, så för tillfället är cykeln inte körbar, Sen kom nya projekt emellan, men jag ska göra nya försök att få ut den på vägarna vad det lider.