Rambler 1939 herr modell 45
Märke/tillverkare: Rambler, Albert Öhman, Stockholm/Husqvarna Vapenfabrik AB, Husqvarna.
År: ca 1939.
Ramnummer: 545341.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Novo.
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning:
Cykeln kom i min ägo då den var till salu på Power meet i Emmaboda, det är en årligt återkommande bilträff för de som har amerikanska bilar. En aning fel forum att sälja en cykel på kanske, men det gjorde mig extra glad, då ingen annan var intresserad av den. Den kostade 600 kr, om jag minns rätt.
Cykeln är väl i hyfsat skick och är väl ett gränsfall om man ska låta den vara eller renovera. Bäst är nog att inte göra något alls. Det är komplett och verkar vara i originalskick, vilket alltid är ett plus oavsett om man vill renovera eller inte.
Innan jag skriver mer om cykeln i fråga är det läge för en historielektion:
Märket Rambler har sitt ursprung i USA, precis som Crescent. Rambler tillverkades av företaget Gormully & Jeffery som redan 1878 gjorde sin första cykel. Fabriken blev snabbt stor och välkänd, då man tillverkade cyklar av hög kvalitet. Man använde tidigt ramornament, dvs ramförstärkningar runt styrhuvudet, något som i Sverige blev vanligt först på 1930-talet. Man hade dessutom en egen däckstyp och ett eget fälgsystem av vulsttyp.
Thomas Jeffery experimenterade tidigt med motorburna fordon och byggde en automobil 1897. Tillsammans med sin son, Charles, presenterades två automobiler för allmänheten år 1900. Visningen blev så lyckad att Thomas Jeffery sålde sin andel i Gormully & Jeffery för att starta upp biltillverkning i Kenosha, Wisconsin.
Namnet Rambler var inarbetat och välkänt, därför fick även bilarna samma namn. Rambler som bilmärke levde kvar ända till 1971. Den amerikanska cykeln Rambler köptes upp av The american Bicycle Trust som runt sekelskiftet 1900 förvärvade många andra cykelfabriker.
Precis som med Crescent erhöll den svenska importören på något sätt rättigheten att använda namnet. I Sverige var Rambler en högt ansedd cykel, vilket gjorde att man gärna ville kalla de nu svensktillverkade cyklarna för Rambler. Det svenska märket Rambler försvann troligen någon gång på 1960-talet. Det amerikanska Ramblers öde är för mig oklart, då vissa källor hävdar att det försvann runt 1910, medan andra anger att namnet användes på cyklar ända in på 1970-talet.
Det är osäkert om Öhmans tillverkade några cyklar själva, eller om man la ut tillverkningen till andra redan från början. I 1908 års katalog syns tydligt att ramarna till damcyklarna är av Husqvarnas tillverkning, de har karaktäristisk formgivning. Min cykel som beskrivs här bär många kännetecken som avslöjar att det är Husqvarna som gjort den. Bland annat ramnumret, dess placering, pedalernas utformning, sadel och Novo-navet är motsvarande samtida Husqvarna-cyklar. Vissa detaljer är gjorda så att de ska vara märkesbundna till Rambler, exempelvis kedjeskyddet, kedjehjulet, dekaler, ramornament skärmmascot, mm, allt för att ge intryck av egen identitet.
Vissa skärmmascotar är bara vackra och har kanske ingen naturlig koppling till märket, men i detta fall finns ett bakomliggande tanke. Skärmmascoten i form av en hoppande tiger är en symbol som Öhmans använde på olika sätt i sin marknadsföring. Man ville associera cykeln med tigerns snabbhet och styrka. Man anspelade ofta på detta under lång tid, tex såldes även motorcyklar under namnet Tiger. Skärmmascoten monterades på de något dyrare modell 35 och 45 ca 1936-39, medan de billigare modell Fix fick klara sig utan.