Vasa 1937 dam
Märke/tillverkare: Vasa/ Nymans Verkstäder Uppsala.
År: ca 1937.
Ramnummer: 970868.
Hjul: 28", 635 mm.
Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "37".
Skick: Orenoverat originalskick.
Tillbehör/utrustning: Bosch lykta modell J 72 1923-30.
Det är ju önskvärt om man kan hitta veterancyklar på nära håll från hemmet, men allt som oftast får man åka en bra bit för att hitta något intressant. I detta fall behövde jag bara åka några mil, då denna cykel som såldes på Blocket fanns i Hässleholm.
Den såldes tillsammans med en jämnårig herrcykel av det udda märket Xyma. Denna cykel sålde jag vidare, dumt nog innan jag gjorde hemsidan och såg ett värde i att fotografera mina cyklar. Anledningen till att jag sålde den var att köparen länge letat efter en Xyma som var en cykel från hans hemort i Blekinge, nämligen Backaryd.
Damcykeln behöll jag då den var i bättre skick än herrcykeln. Cykeln är i, för sin ålder, ett relativt bra orenoverat skick, men den saknar tyvärr original framhjul.
Personen jag köpte cyklarna berättade att de funnits i Blekinge sedan de var nya, men efter ett arv kom de till Hässleholm. Då säljaren inte fått användning för dem på många år sålde han dem till mig.
Cykeln i fråga är av det neutrala, dvs utan angiven ort eller cykelhandlare, märket Vasa. Den är tillverkad av Nyman Verkstäder i Uppsala, vilket man kan se på de många omisskännliga tecken från just Nymans. Bland dessa kan nämnas ramnumret och dess placering och typsnitt, numret är instämplat i ramen under vevhuset, vilket Nymans gjorde fram till ungefär 1943-44. Sedan flyttades ramnumret upp till vänstra sidan av sadelramröret.
I juni 1937 hade man tillverkat cykeln som fick det löpande ramnumret 1000000. Man tillverkade ungefär 10000-15000 cyklar per månad, en siffra som kan förvåna med tanke på hur relativt få 30-tals cyklar som är kvar, det kan inte vara många promille.
Den stiliserade cykeln som är inpräntat i sadellädret användes på sadlar och verktygsväskor av Nymans.
Cykeln är utrustad med Torpedo-nav som är daterat 1937. Torpedo-navet var det enda nav Nymans använde vid denna tid. Husqvarna använde sitt eget Novo och Monark använde det tyska Victoria-navet.
På denna cykel är randningen är grön och guldfärgad, denna färgsättning användes inte på någon av Nymans egna märkescyklar, så den var förmodligen ämnad åt neutrala märken.
Cykeln har aldrig haft någon skärmmascot monterad på framskärmen, vilket annars var vanligt från mitten av 30-talet och fram till 1940, undantaget några märken som höll fast vid skärmmascot länge, vissa ända in på 50-talet. Lågpriscyklar vid denna tid hade oftast inte skärmmascotar och ramornament. Ofta var kedjehjul och kedjeskydd av mer neutral och enkel karaktär.
Kedjeskyddet förekommer därför på andra märken, möjligen enbart Nymanstillverkade.
Det kan nämnas att lyktan, som satt på vid köpet, är äldre än cykel. Den är av märket Bosch och det är den första elektriska modellen som kom 1923. Ringklockan är också nyare, troligen från 50-60-talet.
Den har kvar sina originalhandtag med gummihylsa, dessa kom 1937 på flera Nymans-cyklar, bland annat Hermes och Crescent. Då gummi som bekant åldras är dessa mycket svåra att hitta, ens i dåligt skick. Därför är det extra kul att de finns kvar.