Vesta 1915 dam
Märke/tillverkare: Vesta/ Anton Wiklunds Velocipedfabrik, Stockholm.
År: ca 1915.
Ramnummer: 101358.
Hjul: 28", 622 mm.
Baknav: Torpedo. Ingen årtalsstämpling finns på detta nav.
Skick: Orenoverat originalskick förutom att ramen har bättringsmålats för länge sedan.
Tillbehör/utrustning: Samtida fotogenlykta av märket Radsonne.
Fakta om cykeln:
Vesta var ett av många märken som tillverkades av anrika Wiklunds i Stockholm. Anton Wiklund var välkänd i cykelkretsar som tävlingscyklist redan på 1880-talet och senare som grundare av en av de tidigaste cykelfabrikerna i Sverige.
Det förekom som sagt ett flertal olika märken, men under lång tid såldes det tre märken samtidigt som var de viktigaste.
Nordstjernan, som var ett välkänt varumärke under mycket lång tid, var från början endast ett namn på herrcyklar, dessutom de med det finaste utseende och högsta kvaliteten. Lågprisvarianten för herrarna var märket Polstjernan.
Motsvarande för dam var Juno och det billigare Vesta. Juno försvann rätt tidigt, kvar blev då endast Vesta som namnet på dammodellerna.
Under 30-talet blev tiderna sämre och Nymans i Uppsala köpte fabriken 1939. Namnet Nordstjernan levde kvar, men nu som en dekaltrimmad Nymanscykel.
Lite knapphändig fakta finns om denna cykels historia. Jag köpte denna och min Vega 1912 av samma samlare som haft cyklarna hängande på en vägg i 30 år. Han köpte dem i sin tur från ett äldre par i Falköpingstrakten. Mer vet jag tyvärr inte.
Cykeln är i så gott som originalskick förutom viss bättringsmålning på ramen samt felaktiga handtag. Den har ursprungligen varit utrustad med dekal, inte metallmärke, som nu är borta. Kanske har man haft en främre pakethållare och sedan målat över skador som den orsakat.
En detalj som drar sig till uppmärksamhet är det vackra kedjeskyddet i gjuten aluminium. Vega var nog bland de första att ha cykelnamnet som utsmyckning i kedjeskyddet.
Vevpartiets kedjehjul är karaktäristiskt för äldre Wiklunds-cyklar med sina bokstäver A W M V i cirkel. Bokstäverna står för Anton Wiklunds Maskin och Velocipedfabrik. Detta kedjehjul började användas ca 1911-12 enligt slutsatser dragna från samtida priskuranter.
Tidigare var Wiklunds "Stjernvelocipeder" ett begrepp, dels stämplades många delar med en stjärna, dels kan det anspela på kedjehjulet som var stjärnformat, inte helt olikt det klassiska Monark-kedjehjulet.
Torpedonavet har en del intressant text, bland annat "Wien-Berlin", vilket syftar på en cykeltävling mellan dessa städer som Torpedo-utrustade cyklar vann första och andra plats i år 1908. Enligt tyska källor användes denna stämpling 1910-16.
Många känner säkert till att Fichtel & Sachs stämplade två siffror på navhylsan för tillverkningsår. Men detta infördes först 1921.
Utifrån kataloger och specifika detaljer, bland annat kedjeskyddet och Torpedo-navets stämplingar, kan cykeln alltså dateras till mellan 1914-17. Så 1915 låter väl bra!